dinsdag 2 oktober 2012

Kardemomkoekjes

Kardemomkoekjes door Ellen

Knapriga kardemummakakor
Knapriga kardemummakakor)
Ingrediënten (voor veel kleine koekjes):
  • 200 gr (room)boter, kamertemperatuur
  • 1.5 dl kristalsuiker
  • 0.5 dl lichte stroop
  • 1 el kardemom
  • 5 dl (300 gr) bloem
  • 1 tl bicarbonaat (bakpoeder) 
(Ik heb eens geprobeerd om de kristalsuiker en stroop te vervangen door 2 dl lichte basterdsuiker maar dat werkte niet zo goed. Let dan ook op om niet te veel stroop en niet te weinig kardemom te gebruiken, anders gaan ze erg lijken op deze stroopkoekjes.)

Bereiden:
Zorg ervoor dat de boter op kamertemperatuur is (hoe zachter hoe makkerlijker, haal het hiervoor ongeveer een half uur van tevoren uit de koelkast, warm het eventueel kort op in de magnetron.

Meng de boter, stroop en kristalsuiker met een mixer. Voeg dan de bloem, het bakpoeder en de kardemom toe. Met een mixer wordt dit vanzelf een kruimeldeeg, daarna is het vrij eenvoudig om er een deegbal van te kneden.

Verdeel het deeg in 2 stukken. Rol elk stuk uit tot een lange rol en verpak de rollen in plastic folie (of bakpapier zoals ik heb gedaan). Leg de rollen dan in de koelkast, volgens het recept een uur. (Mijn koelkast neigt weleens naar een vriezer dus ik heb ruim een half uur gedaan.

Verwarm de oven voor op 175 graden. Haal de rollen uit de koelkast en snijd er plakjes (de koekjes) af en verdeel deze over een bakplaat. Ik had voor elke rol een hele bakplaat nodig.

Bak de koek in 7 à 10 minuten goudbruin. (Ze zouden knapperig moeten zijn maar bij mij was dat na 8 en 9 minuten nog niet het geval.) Haal de bakplaat uit de oven en laat de koekjes afkoelen, bijvoorbeeld door het hele vel bakpapier over hevelen naar een rooster.  Laat dan verder afkoelen... en smullen maar!

De site zegt dat de koekjes 2 weken houdbaar zijn in een afsluitbare bak/koektrommel, je kunt ze ook invriezen.

Bron: Knapriga kardemummakakor op alltommat.se

Geen opmerkingen:

Een reactie posten