zondag 3 februari 2013

Pasteitjes

Pasteitjes door Ellen

Voor het nieuwjaarsdiner met mijn studentenhuis had ik het creatief-culinaire idee om kleine pasteitjes te maken. Omdat het me leuk leek als iedereen verschillende pasteitjes kon eten, en er ook vega's mee aten, wilde ik wat verschillende vullingen maken. Na wat zoeken op internet (vooral op www.ah.nl/allerhande want daar bleken erg veel pasteirecepten te staan) kwam ik tot de conclusie dat zij vaak 2 plakjes bladerdeeg voor een eenpersoonshoofdgerecht gebruiken. Ik wilde dan ook mijn pasteitjes ieder van één plakje bladerdeeg maken, zodat iedereen er in ieder geval twee op kon. Wel leek het me lastig inschatten hoeveel vulling ik dan moest maken. Inmiddels ben ik daar achter...

Van Britse pasteitjes (met vlees) wilde ik er met de hoeveelheid vulling uit het originele recept 8 maken, maar zelfs na 12 had ik nog vulling over. 18 een beter aantal met deze hoeveelheid vulling. Ook van deze paddenstoelenpasteitjes wilde ik er met de hoeveelheden uit het recept 8 maken, maar dat had ik ook al snel gewijzigd naar 12, wat goed uitkwam. Van dit recept voor deze Griekse pastei heb ik de helft genomen voor de vulling en 8 pasteitjes gemaakt, en datzelfde heb ik gedaan met het recept voor deze Engelse vispastei (dus de helft van het recept voor 8 pasteitjes).

Vervolgens heb ik een muffinbakblik (of eigenlijk 2) en stevige muffin/cakevormpjes (in mijn geval siliconen) gebruikt voor de pasteitjes. In ieder vormpje vouwde ik (na invetten) een vel bladerdeeg. Hierin deed ik de vulling totdat hij behoorlijk vol zat (foto 1) en dan vouwde en plakte ik de uitstekende punten van het bladerdeeg aan de bovenkant tegen elkaar aan (foto 2). Alle pasteitjes bestreek ik met losgeklopt ei, de vega's bestrooide ik met sesamzaad (foto 3) zodat ik ze goed kon herinneren. Uiteraard kan je hier helemaal naar eigen invulling mee variëren.


Voor de baktijden en temperatuur heb ik gewoon de getallen in de recepten aangehouden, ookal waren de formaten anders. Dit ging heel aardig, maar mijn oven is ronduit onbetrouwbaar dus ik kan eigenlijk niet zo heel stellig zeggen op welke temperatuur ik de boel heb gebakken. Om ze na het bakken warm te houden (want euh nee, ze pastten niet allemaal tegelijk in de oven), heb ik er aluminiumfolie overheen gedaan. De lading die ik het eerst gebakken ad heb ik na de laatste lading gewoon weer terug in de warme oven gezet, maar de oven wel uitgedraaid.

Vervolgens mooi bordjes opmaken met wat slablaadjes, één, twee of drie pasteitjes erop en go! Mijn huisgenoten waren het meest enthousiast over de paddenstoelenpasteitjes. Twee à drie pasteitjes per persoon bleek een aardige inschatting te zijn (voor een hoofdgerecht).

Oh ja, met deze (uiteindelijk 40) pasteitjes ben ik wel 4 uur bezig geweest. Maar ik heb me vermaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten