zondag 7 juli 2013

Gemberkoekjes: Ruby Jacks en Gingernuts

Gemberkoekjes: Ruby Jacks en Gingernuts door Emma

Eigenlijk wilde ik de heerlijke gemberkoekjes van Ellen maken, maar dat levert natuurlijk geen nieuw recept op voor deze site. Daarom heb ik mijn kookboeken maar eens doorgespit op zoek naar andere gemberkoekjes. Zie hieronder het resultaat.

Ruby Jacks
Een soort stroperige mueslirepen met pittige gembersmaak. Ik vond ze lekker, maar ik had zelf het probleem dat ze maar niet hard werden! Ik wijt het aan het warme weer, of misschien het feit dat ik een combinatie van maple syrup en keukenstroop gebruikt heb in plaats van golden syrup. Ik zal dit recept nog eens gaan bijschaven, maar tot die tijd: bak ze iets langer en bewaar de repen daarna in de koelkast.

Ingrediënten (voor 16 stuks):
115 g boter
70 g (licht)bruine suiker
5 eetlepels stroop (of liever, als je dat hebt, golden syrup)
4 bolletjes stemgember, in kleine stukjes gehakt
1 tl gemberpoeder
180 g havermout of muesli

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 150 graden. Zet een pannetje op een laag vuur en smelt de boter. Roer daar de suiker, stroop/syrup, stemgember en gemberpoeder doorheen. Als alles gemengd is haal je de pan van het vuur en roer je er de muesli doorheen. Bedek een ovenschaal met bakpapier en schep het mengsel erin, druk goed aan met de bolle kant van een lepel. Bak zo'n 20-25 minuten. Wanneer je het uit de oven haalt, zul je zien dat het mengsel nog vrij vloeibaar is, dit is het moment om het in 16 stukjes te verdelen (uit elkaar te schuiven) met een mes. Laat daarna helemaal afkoelen voor je de reepjes uit de schaal haalt. Eventueel kan het afkoelen ook in de koelkast.

Bron: The Great British Bake Off door Linda Collister

Yorkshire Gingernuts
Luchtige gemberkoekjes, wat brosser en minder knapperig dan die van Ellen. Officieel hoeft er geen stemgember in het recept, maar ik vond het een goede toevoeging. Erg lekker!

Ingrediënten (voor 50 stuks):
100 g boter
1 el stroop (of liever: golden syrup)
350 g zelfrijzend bakmeel
150 g bruine suiker
50 g kristalsuiker
1 tl baksoda
1 el gemberpoeder
1 ei
Optioneel: 2 bolletjes stemgember, in kleine stukjes gehakt

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 150 graden. Smelt de boter samen met de stroop/syrup in een pannetje op laag vuur, blijf roeren. Mix bakmeel, suiker, soda en gemberpoeder en -stukjes in een beslagkom, voeg het botermengsel en het ei toe en roer en kneed flink tot alles goed gemengd is. Maak vervolgens 50 bolletjes ter grootte van een walnoot van het beslag, leg deze op een vel bakpapier op een bakplaat. Houd er rekening mee dat de koekjes nog een flink stukje groter gaan worden: ik had er zelf maximaal 12 op mijn bakplaat, maar zelfs met een grote oven zou ik dit in drie aparte ladingen in de oven doen. Bak zo'n 15-20 minuten tot de koekjes goudbruin zijn. Laat ze afkoelen op een rooster.

Bron: Mary Berry's Baking Bible door Mary Berry

Geen opmerkingen:

Een reactie posten