zaterdag 6 juli 2013

Rabarber

Dinsdag heb ik deze ketjapkip met rabarber gemaakt. Ik had hem al eens eerder gemaakt en ik herinnerde het me als erg lekker. Dat was zeker ook weer zo! Hij valt ook weer in de categorie uit-de-oven-dus-lekker-makkelijk. Wel mocht de kip bij mij wat langer de oven in, bijvoorbeeld 2x30 minuten in plaats van 20+25. Dinsdag at ik hem met rijst, maar het is ook erg lekker met couscous, zoals ik donderdag het kliekje at :-)

Geheel in het thema rabarber, had ik als toetje rabarbercompote gemaakt. Dit naar aanleiding van het recept van NRC, al stond daar eerst een uitleg van warme compote met koude slagroom, en was het recept iets anders (zodat het chiquer was). Ik ben wel voor de warm-koud variant gegaan. Het smaakte me erg goed, en ik denk dat het ook erg lekker is als crumble! (Compote met crumbledeeg, in de oven, dan koude slagroom erop, zoals ik thuis altijd apple crumble at.) Met het restje van de compote en een restje overrijpe aardbeien heb ik woensdag trouwens hetzelfde "kapotkoken" gedaan maar dan met aardbeien erbij.

Rhubarb fool
Ingredienten: (voor 4 personen)
een ruim pond rabarber
3 - 4 cm verse gemberwortel
150 - 175 gram suiker
2 dl slagroom

Bereiding:
Snijd de uiteinden van de rabarber weg, trek eventueel de stugste draden van de stengels (maar probeer zoveel mogelijk rode schil te laten zitten voor een roze compote) en snijd de groente in stukjes. Snijd de gemberwortel in schijfjes. Doe de rabarber, gember, 125 gram suiker en 80 ml water in een pan en breng aan de kook. Roer, draai het vuur laag en kook de rabarber, afgedekt, 15 minuten. Vis de gember uit de pan en roer de rabarber tot moes. Laat afkoelen. Klop de slagroom lobbig en zoet hem naar smaak. Voeg de slagroom bij de rabarber en roer voorzichtig met een spatel tot een mooi draaikolkeffect ontstaat. Verdeel de rabarberroom over hoge glazen, serveer met een lange lepel en eventueel een knapperig koekje. 

Bron: NRC




Geen opmerkingen:

Een reactie posten