vrijdag 5 juli 2013

Rijst & garnalen uit de oven


Na de aubergines-uit-de-oven-salade van laatst nu weer een "kost weinig tijd maar dan heb je wel wat" recept! Zondag heb ik rijst met garnalen uit de oven gemaakt, een soort paella of jambalaya-achtig gerecht. Voor 4 personen zou ik 250 gram rijst nemen, en misschien wat meer groenten. Ook kun je in plaats van 300 gram ook de hele zak garnalen (500 gram) er doorheen doen :-) Overigens heb ik de garnalen pas op m'n bord gepeld, ze waren nog erg koud toen ik ze in de schaal wilde doen. Al kan ik me voorstellen dat je dat pellen niet in elk gezelschap wil doen... Bij mij waren sommige garnalen na 15 minuten oven nog wat blauw, ik heb de schaal toen nog 5 minuten extra in de oven gelaten en toen waren ze mooi roze. (Dat blauwe kwam misschien doordat ik ze niet goed had laten ontdooien :-$ ) Mijn diepvries is weer vol, en dat vind ik niet erg!

Ik heb recent ook nog de blauwe bessenkoekjes met witte chocolade gemaakt, met 3 repen chocolade en een bakje hazelnoten. Ik vond het een groot succes (ook de niet-zo-goed-gebakken delen, heerlijke cookie dough!) dus ik overweeg de volgende keer de blauwe bessen er gewoon uit te laten. Ook de auberginesoep heb ik naar tevredenheid herhaald :-)

Rijst met garnalen uit de oven

Ingredienten: (voor 4 personen, aantallen van AH)
  • 1 1/2 kippenbouillontablet
  • 1 blikje tomatenpuree (70 g)
  • 2 tl kerriepoeder
  • 300 g basmatirijst
  • 1 pak extra fijne tuinerwten (450 g, diepvries)
  • 1 bakje cherrytomaten (250 g)
  • 300 g reuzengarnalen (zak 500 g), ontdooid
  • 1 bakje koriander (15 g), blaadjes grofgesneden 

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 200 ºC. Breng 700 ml water aan de kook en los hierin de bouillontabletten op. Voeg de tomatenpuree en kerriepoeder toe en laat 2 min. doorkoken.
2. Verdeel de rijst over de bodem van de ovenschaal en leg de bevroren erwten en de cherrytomaten erop. Schep om. Schenk de bouillon erover en zet de schaal afgedekt met aluminiumfolie in de oven. Bak ca. 45 min. in de oven.
3. Pel ondertussen de garnalen en verwijder het darmkanaal. Laat de staartjes zitten. Neem na 30 min. oventijd de schaal uit de oven en schep de garnalen door de rijst. Dek weer af met aluminiumfolie en zet nog 15 min. in de oven.
4. Neem de schaal uit de oven en bestrooi met de koriander. (Serveer eventueel met een salade van plakjes tomaat en wat mayonaise.)
Bron: AH

Geen opmerkingen:

Een reactie posten