zondag 24 juni 2012

Loempia's

 Loempia's door Ellen

Ingrediënten: (voor 20 stuks, reken op 3 stuks per persoon als avondeten...)
  • 40 loempiavellen (diepvries van de supermarkt, mijne waren per 40 verpakt, vandaar)
  • 4 eieren, 1 voor de bereiding, 3 voor een omelet
  • 125 gr taugé
  • 1 prei
  • 1 paksoy
  • 175 gram kip
  • 1 blokje kippenbouillon
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 winterpeen
  • 125 gr boontjes
  • half (of heel of geen) blokje groentebouillon
  • 75 gr achterham 
  • 2 teentjes stemgember (uit een potje) (of verse gember)
  • blikje bamboescheuten
  • 1 rode peper
  • zo'n 50 ml zonnebloemolie, of een ander frituurapparaat
  • specerijen: peper, zout, gemberwortel (djahe), citroengras (sereh), naar eigen invulling
  • sojasaus, ketjap manis

Natuurlijk kun je de ingredienten voor de vulling naar je eigen voorkeur aanpassen.

Bereiden: (Let op, neem de tijd! Ik heb over het geheel zo'n 2 uur gedaan)

Laat de loempiavellen ontdooien.
De bereiding is hoofdzakelijk een kwestie van alles in zeer kleine vorm snijden en dan roerbakken. Ik heb de kip gesneden en in de kippenbouillon gekookt tot het gaar was. De boontjes en winterpeen heb ik kleingesneden voorgekookt in de groentebouillon. De 3 eieren heb ik losgeklopt met wat peper en zout en daarvan heb ik een omelet gebakken, deze heb ik daarna klein gesneden. De paksoy heb ik gesplitst in het groen (kan samen met de prei in een vergiet) en het witte gedeelte, dat is iets harder en moet iets eerder in de wok.

Verhit olie in een wok, fruit hierin de ui met de knoflook. Voeg het wit van de paksoy toe. Voeg kruiden toe, bijvoorbeeld gemberwortel (djahe) en citroengras (sereh). Voeg de bamboescheuten toe en hierna de prei en paksoy. Laat dit rustig slinken. Op den duur de kip, winterpeen, boontjes, gember en rode peper toevoegen. De ham, omelet en taugé mogen op het laatst. Doe door het geheel op gevoel ketjap manis en bijvoorbeeld japanse sojasaus, eventueel ook chilisaus. Zorg dat het geheel goed op smaak is.

Dan nu daadwerkelijk de loempia's maken. In mijn pak zaten 40 loempiavellen, ongeveer zo groot als wraps maar dunner. Ik heb 2 vellen per loempia gebruikt om te voorkomen dat ze direct zouden scheuren. Ik heb eerst in één vel in het midden een hoopje vulling geschept, pas op dat je niet teveel doet. Dan heb ik één lange kant naar binnen gevouwen, dan 2 korte kanten, dan de andere lange kant. Nu heb je een kant die al die deegflapjes heeft, en een kant die heel dun is. Daarom heb ik het andere vel er precies andersom omheen gevouwen. De flapjes van het tweede vel heb ik een beetje met losgeklopt ei bestreken zodat ze beter bleven plakken. Doe dit nog 19 keer, zorg dat je een schaal hebt waar je ze in kunt stapelen, of beter nog dat je ruimte hebt om ze naast elkaar te leggen.

Verhit in een wok of diepe koekenpan wat olie (niet in een keer alle olie!). Bak hierin de loempia's, ik kon dit gelukkig per 4 doen. De loempia's die klaar waren heb ik wederom gestapeld, met wat keukenpapier ertussen om olie op te vangen.

Serveer met chilisaus en natuurlijk naar eigen invulling: sambal, kroepoek, atjar, een frisse oosterse komkommersalade...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten