maandag 24 juni 2013

Aspergesalade

Afgelopen zaterdag had ik asperges gegeten, en van de verpakking van 500 gram had ik nog de helft over. Deze had ik zaterdag wel direct al gekookt. Op het recept van de AH stond in een hoekje namelijk "Witte asperges zijn ook lauwwarm of koud heerlijk met een dressing van olie, citroensap, peper, zout en verse peterselie". Aangezien ik ook nog verse peterselie en een restje sla (nog steeds van vrijdag ;-)) had, wilde ik dat weleens proberen.

Aspergesalade met gebakken aardappeltjes
Ingredienten:
- 250 gram asperges
- 150 gram aardappeltjes (om te bakken, of waar je zin in hebt)
- handjevol slabladen (ik had een restje van romainesla)
- 50 gram zachte geitenkaas
- handje verse peterselie
- sap en rasp van een halve citroen
- ter garnering: olijfolie, peper, zout

Bereiding:
Schil de asperges (niet de kop!), snijd de "houtachtige" achterkant eraf en kook ze zo'n 10 minuten. Laat ze daarna nogeens 10 minuten staan in het warme water, maar met het vuur uit. Als je asperges al eerder gekookt hebt hoef je niets mee te doen. Zet nu de aardappeltjes aan, in een (koeken/braad)pan met wat gesmolten boter. Laat de asperges eventueel nog wat afkoelen.

Pluk ondertussen de blaadjes sla, was ze en maak ze een beetje klein (bijvoorbeeld door ze te scheuren). Haal ook de "kopjes" van de peterselie van de takjes. Leg dit op een bord, doe de geitenkaas erbij, rasp er wat citroen overheen en druppel wat sap erover (niet te zuinig). Breng op smaak met wat olijfolie, peper en zout. Leg ook de asperges hier op. Leg de gebakken aardappeltjes, eventueel met een likje mayonaise aan de rand van het bord.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten