zondag 14 april 2013

Weer wat AH receptjes afgetikt!

Zo, het was weer weekend, en dus tijd om te koken. Ik had er zin in, en heb best veel tijd in de keuken gestaan, zoveel zelfs dat ik nog niet aan mijn nieuwe telefoon, reisgids IJsland of kranten toe ben gekomen... Wel ben ik een flink eind gekomen met mijn lijstje AH-to-do's.

Vrijdagavond heb ik met Lotte deze Spaanse maaltijdsoep met chorizo, kikkererwten en paprika gemaakt.. Je bakt alles in het chorizovet, wat meteen smaak meegeeft. Voeg ook genoeg komijn toe, en dan heb je een lekker soepje! Wat stokbrood erbij is lekker.

Zaterdagmiddag had ik alvast voor het toetje deze kokos-aardbeienplaattaart gebakken. Een tip was om bij het bakken wat aluminiumfolie eroverheen te doen als de bovenkant te donker kleurde. Na 30 minuten van het bakken heb ik dat gedaan, en daarna heb ik het folie er op laten zitten. Een paar uur later was het daardoor nog steeds warm! Uiteindelijk hebben we hem lauwwarm gegeten met wat slagroom, zeker een succes. Hij is wel best heftig, mede doordat ik een iets kleinere vorm had (ovenschaal van 30 bij 20 cm, aangeraden is 34 x 23 cm) en dat ging net, hij zat wel helemaal vol (en het is een vrij hoge schaal). Een iets grotere schaal maakt hem iets dunner dus dan is een hapje ook iets minder heftig. Vandaag hebben we weer een deel gegeten als toetje, maar ik heb nog over. Dat is gelukkig niet zo'n straf (A)


--> Updatetje: Het is toetje voor zo'n 12 personen, en tot nu toe kan iedereen het waarderen! Zelfs mensen die niet zo van kokos en noten houden. (Op de bovenkant zitten pistachenoten.)

Als hoofdgerecht, voor de plaattaart, at ik zaterdagavond kip korma met bloemkool, lekker, snel en makkelijk.Ik had er naanbrood bij afgebakken (en daarbij weer mangochutney, maar dat was meer omdat ik dan een goed excuus had voor mezelf om het weer te kopen). Het brood werd zeer gewaardeerd door m'n eters.
Binnenkort wil ik nog deze korma  met spinazie proberen, zo te zien feitelijk hetzelfde (maar dan geen bloemkool).

Aangezien mijn koektrommel leeg was, heb ik ook haverkokoskoekjes gebakken. Ze klonken wel gezond, met de haver en cranberries, dat was geloof ik ook het verhaal erbij (dat het niet met de traditionele bloem en suiker werd gemaakt). Wel mag er van mij iets meer honing door het beslag.

Na de mangolassi nu weer een sapje, ik heb vandaag ontbeten met een bessen-yoghurtsmoothie. Het was wel een beetje koud omdat het fruit direct uit de vriezer kwam. Na het maken van de twee sapjes concludeerde ik dat je met wat melk, wat yoghurt, wat fruit (met sterke smaak) en eventueel wat kruiden, specerijen of andere dingen die het aanvullen (munt, honing of kaneel) dus snel een eigen combi in elkaar kan zetten. Testjes volgen wellicht nog ;-)



\Tot slot zijn we net nog de keuken ingedoken voor een interessant receptje, namelijk vispakketjes met citroengras "en papillotte". Het was eigenlijk best makkelijk vonden we, en ook lekker. Volgens mij wel een goed receptje om mee te imponeren :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten