zaterdag 27 april 2013

Bier en pizza

Ik had het idee opgevat om een "bier en pizza" avondje te doen, met wat mensen uit m'n AfterpartCie-dispuut (aangezien dat vooral om bier drinken draait ;-)). Natuurlijk wilde ik niet zomaar een stapel pizza's bestellen, en 7 supermarktpizza's één voor één afbakken duurt ook zo lang. Daarom wilde ik me toch maar op wat receptjes werpen om er zo een "bier en pizza dinner" van te maken.

Zo hadden we pizzatoast als amuse, erg lekker wel :-) Er staat 4 artisjokharten, in een AH blikje blijken er ongeveer 7 te zitten en op 7 toastjes (ik maakte het voor 7 personen in plaats van voor 6) die ook wel vierkant waren en niet rond, pastte bijna al die artisjokken.

Vervolgens hadden we biersoep (eigenlijk uiensoep met gekarameliseerde ui) als voorgerecht, het leek me handig om ook iets te doen wat niet in de oven hoefde en biersoep pastte natuurlijk precies in het thema. Ik vond de soep een beetje typisch, ik weet niet of ik hem echt zou aanraden...

Als tussengerecht had ik minipizza's met kaas en ui, 4 grote uien was wat overdreven, ik denk dat 3 beter is. Ook zit er in de pizzakit een potje pizzasaus, en dat had ik over dus had ik voor de toast en echte pizza's kunnen gebruiken, maar daar had ik al sofrito voor gekocht.

Gelukkig had dit recept voor panpizza's een heel makkelijk basisrecept: 500 gram bloem (=tarwemeel), 1 zakje droge gist en 250 ml lauw water, door elkaar kneden, 1.5 uur laten staan en je hebt een aardig deeg. Dus daar kan ik het potje pizzasaus nog wel voor gebruiken! Overigens schreef ik hier al eerder over pizzadeeg, maar het bakken in de pan helpt het deeg wel echt met rijzen denk ik. Bij het AH recept staat dat 2 panpizza's hoofgerecht voor 4 personen is, maar ik zou eerder 3 personen zeggen... maar ja dat hangt natuurlijk af van wat je erbij eet, hoeveel trek je hebt en hoeveel je normaal eet. Ook goed werkt een variant met (deels) volkorenmeel, bijvoorbeeld 250 gram volkorenmeel en 250 gram tarwemeel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten