maandag 1 april 2013

Onlangs gekookt...

Jaja, ik heb de laatste tijd weer het een en ander gekookt. Omdat de meeste recepten ook wel online te vinden zijn, wilde ik niet alles letterlijk hierheen gaan kopieren, maar hier wel de links met tips and tricks.

- Als verjaardagstaart heb ik capuccino spongecake met chocomousse gemaakt. Ik vond vooral het idee om (capuccino)chocolade door het cakebeslag te doen wel interessant. Het duurt even, maar dan heb je ook wat, al ben ik persoonlijk niet zo'n fan van cacaopoeder over zo'n taart heen dus daarbij had ik me iets meer in kunnen houden.

- Deze tuinerwtendip met geitenkaas hebben we gecombineerd met afgebakken broodjes, rauw worteltjes, rauwe bleekselderij en rauwe paprika. Ik geloof dat men minder enthousiast was over de bleekselderij, maar zeker wel over de dip! Het gaf wel een flinke hoeveelheid dus denk even na over of je het misschien wilt halveren. Je moet waarschijnlijk wel van geitenkaas houden om dit te kunnen waarderen, maar dat doe ik gelukkig :-)

- Naast een bleekselderijsoepje heb ik ook deze lentequiches met pecorino en ham gemaakt. Ik had precies 4 springvormen van 12 cm diameter, dus dat moest ik wel uitproberen. Ik vond het bladerdeeg wat aan de weinige kant, misschien is 8 plakken beter, maar het ging net. De vulling leek echter wat veel, maar uiteindelijk is het niet overgelopen. Toch zou minder rucola en/of minder tuinerwten denk ik wel kunnen... maar ja het paste dus net! Ik heb ze ook langer in de oven laten staan dan aanbevolen, maar wellicht lag dat gewoon aan m'n oven. Oh ja, één stuk is naar mijn idee een kleine maaltijd voor één persoon, dus prima als lunch, of als hoofdmaaltijd met een kom (bleekselderij)soep erbij.

- Naast de sinaasappel-yoghurt cake heb ik ook nog een gewone cake gebakken. Wel heb ik hier ook nog wat koek- en speculaaskruiden doorheen gemixt, voor net een ander smaakje, al is zelfgebakken cake eigenlijk altijd goed.

- Dit weekend heb ik deze gremselich gemaakt. Ze zien er een beetje uit als gehaktballetjes (en je maakt ze ook op zo'n zelfde wijze door ze in een pan te bakken) maar het zijn gewoon zoete hapjes voor bij de koffie. De combinatie banaan, amandel, gember, rozijn en kaneel sprak me wel aan, en viel me ook zeker niet tegen! Ik had twee soepborden vol, maar dat hangt natuurlijk ook een beetje af van hoe groot je de balletjes vormt. In zo'n groot oranje pak van Hollandia's matzes original naturel zitten er trouwens 10, mocht je het je afvragen :-) Ondanks de gehaktbal-look en oliebol geur zeker een aanrader.

- Ook nog gemaakt in de categorie simpel maar lekker (en snel en vega en goedkoop): bonensalade met gebakken brie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten