zaterdag 5 maart 2011

Quiche met spinazie en geitenkaas

Quiche met spinazie en geitenkaas door Emma

Ingrediënten (voor één persoon dus):
- 2 plakjes bladerdeeg of deeg voor hartige taart (diepvries)
- 4 deelblokjes diepvriesspinazie
- Een handje (diepvries)tuinerwten
- Een klein uitje, in stukjes
- 1 ei
- Een flinke lepel yoghurt of crème fraiche
- Twee kleine geitenkaasjes (uit een doosje Président Petits Chèvres Doux)
- Italiaanse kruiden
- Rode pesto

Verder nodig:

- Een kleine springvorm (doorsnede 12 of 16 cm, o.a. te koop bij de Hema)

Bereiden:
Besmeer het bladerdeeg met een lepeltje pesto en bedek de springvorm ermee. Strooi de stukjes ui en tuinerwten op het bladerdeeg. Ontdooi de spinazie en dep het droog. Roer hier het ei doorheen, samen met de yoghurt of crème fraiche. Prak de kleine geitenkaasjes door dit mengsel. Giet dit spinazieyoghurtkaasprutje over de ui en tuinerwten in de springvorm. Bestrooi het geheel met de Italiaanse kruiden en bak zo’n 25 minuten op 200 graden.

Quiche met kaas, broccoli, tomatenprut en champignons

Quiche met kaas, broccoli, tomatenprut en champignons door Emma

Ingrediënten (voor één persoon dus):
- 2 plakjes bladerdeeg of deeg voor hartige taart (diepvries)
- 4 champignons
- Een handje (diepvries)broccoli
- 1 ei
- Een flinke lepel yoghurt of crème fraiche
- Een lepeltje tomatenpuree of PizzaQuick
- Gemalen kaas
- Italiaanse kruiden

Verder nodig:
- Een kleine springvorm (doorsnede 12 of 16 cm, o.a. te koop bij de Hema)

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Bedekt de springvorm met het bladerdeeg. Kook de broccoli tot het beetgaar is, zo’n vijf minuten. Snijd de champignons in plakjes en leg dit samen met de gekookte broccoli op het bladerdeeg. Maak een prutje van het ei, de yoghurt, tomatenpuree, kruiden en kaas en giet dit over de broccoli en champignons. Bedek het geheel met een laagje kaas en bak zo’n 25 minuten tot hij mooi goudgeel is.

Quiche met gehakt, tomatenpuree, ui en diepvriesgroenten

Quiche met gehakt, tomatenpuree, ui en diepvriesgroenten door Emma

Ingrediënten (voor één persoon dus):
- 2 plakjes bladerdeeg of deeg voor hartige taart (diepvries)
- 100 g gehakt
- Diepvriesgroenten: 2 deelblokjes spinazie, handje tuinerwten, stukjes paprika of welke wokgroenten dan ook
- Een klein uitje, in stukjes
- 1 ei
- Een flinke lepel yoghurt of crème fraiche
- Een flinke lepel tomatenpuree
- Gemalen kaas
- Eventueel: kleine stukjes Spaanse peper en Italiaanse kruiden

Verder nodig:
- Een kleine springvorm (doorsnede 12 of 16 cm, o.a. te koop bij de Hema)

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Bedekt de springvorm met het bladerdeeg. Bak het gehakt gaar en voeg op het laatst heel even de stukjes ui toe. Leg de erwten en kleine stukjes (ontdooide) (wok)groenten op de bodem van de springvorm, op het bladerdeeg. Maak een prutje van de (ontdooide) spinazie, het ei, de yoghurt, het gehakt-ui-mengsel, kruiden, Spaanse peper, tomatenpuree en kaas en giet dit over de vulling. Bedek het geheel met een klein beetje kaas en bak zo’n 25 minuten tot hij mooi goudgeel is.

Quiche met broccoli, ui, tuinerwten, sambal en rode pesto

Quiche met broccoli, ui, tuinerwten, sambal en rode pesto door Emma

Ingrediënten (voor één persoon dus):
- 2 plakjes bladerdeeg of deeg voor hartige taart (diepvries)
- Paar handjes diepvriesbroccoli
- Paar handjes diepvriestuinerwten
- Een uitje, in stukjes
- 1 ei
- Een flinke lepel yoghurt of crème fraiche
- Een beetje sambal
- Een beetje rode pesto
- Gemalen kaas
- Italiaanse kruiden

Verder nodig:
- Een kleine springvorm (doorsnede 12 of 16 cm, o.a. te koop bij de Hema)

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Bedekt de springvorm met het bladerdeeg en besmeer met de pesto. Kook de broccoli in zo’n 5 minuten beetgaar en leg dit samen met de erwten en de stukjes ui op de bodem van de springvorm, op het bladerdeeg. Maak een prutje van de sambal, het ei, de yoghurt, kruiden en kaas en giet dit over de vulling. Bedek het geheel met een klein beetje kaas en bak zo’n 25 minuten tot hij mooi goudgeel is.

Quiche met brie, broccoli, spekjes, ui en tomatenpuree

Quiche met brie, broccoli, spekjes, ui en tomatenpuree door Emma

Ingrediënten (voor één persoon dus):
- 2 plakjes bladerdeeg of deeg voor hartige taart (diepvries)
- Een paar plakjes brie
- Paar handjes diepvriesbroccoli
- Een half uitje, in stukjes
- 1 ei
- Een flinke lepel yoghurt of crème fraiche
- Een flinke lepel tomatenpuree (op de bodem van de taart)
- Gemalen kaas
- Italiaanse kruiden

Verder nodig:
- Een kleine springvorm (doorsnede 12 of 16 cm, o.a. te koop bij de Hema)

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Bedekt de springvorm met het bladerdeeg. Kook de broccoli in zo’n 5 minuten beetgaar en mix het met de ui. Besmeer het bladerdeeg met de tomatenpuree en leg het broccoli-ui-mengsel hierop. Meng wat gemalen kaas met het ei, de yoghurt en de kruiden en giet dit over de vulling. Bedek het geheel met de plakjes brie en bak zo’n 25 minuten tot hij mooi goudgeel is.

Kerrieschotel met aubergine en bonen

Kerrieschotel met aubergine en bonen  door Kelly

Benodigdheden:
1 ui
2 teentjes knoflook (in stukjes of geperst)
2 rode pepers, zaadlijsters eruit gehaald en in stukjes
1 el Thaise rode kerriepasta (toko)
1 aubergine
250 gram sperzieboontjes
300 ml groentebouillion
50 gram santen (gedroogde kokosmelk, supermarkt)
3 el ketjap
1 tl basterdsuiker
schil van 1 limoen, geraspt
4 el verse koriander
Rijst

Bereidingswijze:
1. Verhit de olie in een wok, bak de ui, knoflook en peper 2 minuten. Voeg de kerriepasta toe en bak nog 2 minuten.
2. Voeg de aubergine toe, bak 4 minuten (voeg wat extra olie toe indien nodig). Voeg de bonen toe en roerbak nog 2 minuten.
3. Voeg het bouillionblokje en 300 ml water toe, wacht tot bouillion klaar is, voeg dan de santen, ketjap, suiker en limoenschil toe. Breng dit aan de kook en laat het koken totdat de santen zijn opgelost. Veog dan de koriander doe, laat nog 1 minuutje doorkoken en serveer het met rijst :)

Bron: Uit het boekje 'simpelweg lekker Thaise keuken', met enkele aanpassingen.

donderdag 24 februari 2011

Kruidige kip met koriander

Kruidige kip met koriander door Kelly

Benodigdheden (2 personen):
2 kipfilets
1 teentje knoflook fijngesneden
1 verse groene peper (ik had rood), fijngesneden zonder zaadjes
2 tl gemberpoeder/2cm gemberwortel
4el fijngesneden verse koriander
geraspte schil van 1 limoen
sap van de limoen
2 el ketjap manis
1 el suiker
175ml kokosmelk

Bereidingswijze:
1: Stamp de knoflook, peper, gember, koriander, limoenschil en limoensap, ketjap, en suiker fijn tot een soort van pasta met een vijzel. Doe dit in een schaal met hoge rand, voeg de kokosmelk toe en roer dit mengsel.
2: Kerf met een mes 3 inkepingen in de kipfilet. Leg ze in een de schaal met het mengsel en verspreidt dit mengsel over de kip. Laat dit een uur in de koelkast staan.
3: Haal de kip uit de marinade en leg ze op een grillrooster. Met mijn grill hadden ze ca een half uur nodig om gaar te worden. Op de helft van de tijd draaien.
4: Breng de marinade aan de kook in een koekenpan of steelpan, laat het eventjes doorkoken.

Lekker met rijst en broccoli, maar vast ook met gebakken aardappeltjes en groenten.
Zit een lekker frisse maar subtiele limoensmaak aan, is niet echt pittig te noemen ondanks de peper, en heeft tegelijkertijd een ietwat zoetige smaak, maar niet overdreven zoet.

Bron: Kookboek 'Simpelweg lekker Thaise keuken'

woensdag 23 februari 2011

Kerrieschotel met aardappel en spinazie

Kerrieschotel met aardappel en spinazie door Kelly


Benodigdheden (voor 2 personen):
2 teentjes knoflook, fijngesneden
3cm laos, fijngesneden/3tl laospoeder (toko - supermarkt)
1 stengel citroengras, in stukjes (toko)
1 tl koriander
2 tl Thaise rode kerriepasta (toko)
0.5 tl gemalen geelwortel (kurkuma, koenjit) (toko)
175 ml kokosmelk
300 g aardappels (in blokjes)
300 ml groentebouillion
300 g verse spinazie
1 ui (in ringetjes)

Bereiden:
1: Wrijf de knoflook met het laos, citroengras en de koriander met een vijzel tot een gladde pasta
2: Verhit ca 2 el olie in een koekenpan met hoge rand of wok. Roerbak de knoflookpasta gedurende 30 seconden. Voeg de kerriepasta en de geelwortel toe, giet de kokosmelk erbij en breng dit aan de kook.
3: Voeg de aardappels en de bouillion toe. Breng aan de kook. Laat dit 10/12 minuten doorkoken totdat de aardappels bijna gaar zijn.
4: Schep de spinazie erdoor.
5: Bak de uitjes in een andere pan. Schep dit bij het opdienen over je gerecht.

Dit is een aardig pittig gerecht vanwege de kerriepasta. Als je niet gek bent op pittig zou ik misschien wat minderen met de kerriepasta, en er wat meer aardappeltjes doorheen doen, gezien aardappels de pittigheid niet echt opnemen qua smaak.

Bron: Kookboek  "simpelweg lekker Thaise keuken"

maandag 31 januari 2011

Citroenijs

Citroenijs door Kelly

Benodigdheden:
Sap+schil van 3 citroenen
300 ml slagroom
300 ml water
140 gram suiker

Bereidingswijze:
Kook het water met de suiker en citroenschil. Laat dit een paar minuten doorkoken. Gooi dit in een beslagkom en voeg het water en citroensap toe. Goed mengen tot één geheel.
Zet dit 1 in een platte open bak 1 á 2 uur in de vriezer. Gooi het daarna terug in de beslagkom en haal met een mixer alle ijskristallen er uit. Weer terug in de vriezer, en gedurende 2 uur dit proces elk half uur herhalen. Daarna de deksel er op zetten. Schijnbaar moet je het ook nog 45 minuten voor gebruik in de koelkast zetten, maar zo ver is mijn ijs nog niet :)

En inmiddels het ijs gegeten. Inderdaad ruim voor gebruik in de koelkast zetten. Het is ca 40 minuten voor gebruik in de koelkast gegaan, en ik heb het nog 10 seconden in de magnetron (op laag vermogen) gezet zodat je er doorheen kon hakken.
Wel echt héél lekker! Alle moeite meer dan waard!

zaterdag 29 januari 2011

Boterkoek

Boterkoek door Kelly


Benodigheden:

200 gram bloem
160 gram boter
160 gram witte basterdsuiker
100 gram amandelspijs
1 ei
beetje citroensap
snufje zout

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de boter, suiker en zout, en voeg rustig de bloem toe. Verdeel het deeg in tweeën.
Vet een taartvorm in, bakpapier op de bodem. Hieroverheen het ene deel van het deeg uitspreiden.
Kluts het ei. Verkruimel de spijs en meng dit met een half ei. Wanneer dit mengsel klaar is leg je het op de bodem.
Het tweede deel van het deeg leg je hierover heen. Bestrijk dit met de andere helft van het ei.

Het is NIET erg wanneer je de taartvorm niet helemaal vol krijgt. Zorg er eerder voor dat de bodem geen gaten heeft en dat het spijsmengsel bedekt wordt door de top. In de oven zal het deeg zich uitbreiden naar de zijkant.
30 minuten in de oven.

dinsdag 18 januari 2011

Aardappelpuree van Kelly's huisgenoot

Aardappelpuree van Kelly's huisgenoot door Kelly

Benodigdheden:
- Aardappels (zoveel als je normaal schilt)
- Melk
- Boter (gewoon hetgeen je op je brood smeert)
- Zout

Bereidingswijze:
Schil de aardappels, en kook ze goed gaar met een beetje zout. Als ze gaar zijn giet je ze af en prak je ze in de pan. Hierna zet je hem weer terug op het vuur, en voeg je een beetje boter toe, en een scheutje melk (niet te veel, hierdoor wordt het soppig). Dit roer je door elkaar met een lepel, en je wacht tot het goed tot heet wordt. Hierna haal je het van het vuur af en eet je het lekker op.

zondag 16 januari 2011

Tomatensaus

Tomatensaus door Kelly

Benodigdheden
1 blikje tomatenpuree (70g)
1 teentje knoflook
1 pakje creme fraiche of slagroom (voor de variatie)
1 ui
1 tomaat
1 tl italianse kruiden
peper naar wens
(extra: 1 à 2 tomaten, 1 uitje)

Bereidingswijze
Ontvel de tomaten (om de tomaten makkelijk te ontvellen moet je ze eventjes in gekookt water leggen, dan trek je het er zo af.) en snij ze in blokjes. Snipper de ui. Fruit de ui en knoflook glazig in een beetje olijfolie in een wok. Voeg de tomatenblokjes, en de tomatenpuree toe. Als dit warm is giet je de room erdoor/voeg je de creme fraiche toe. Hierna voeg je de kruiden toe.

Waarvoor?
Natuurlijk voor pasta! Als je er nog meer groenten door wilt hebben en misschien wat kip, dan doe je kip nadat de ui klaar is, en de groenten samen met de tomatenblokjes.

Pindasaus

Pindasaus door Kelly

Benodigdheden
Flinke pollepel Pindakaas
Scheut ketjap manis (1dl?)
1 tl sambal
1 teentje knoflook
beetje gember
paar druppels tabasco
scheut water water

Bereidingswijze
Gooi alles in een pannetje, en zorg ervoor dat het warm wordt/kookt. Vergeet niet te roeren. Als het te dik wordt, extra water er doorheen. Ik doe het altijd een beetje op de gok, maar je komt er vanzelf achter wat ongeveer werkt.

Waarvoor?
Zie de gehaktballetjes. Ook geschikt voor bij een barbecue, gourmetten, fonduen, stokbroodje, patat, nasi, etc.

Kerriesaus

Kerriesaus door Kelly

Benodigdheden:
2 el kerriepoeder (van de toko)
1 boullionblokje
1 ui
2 dl melk
1 el maizena/bloem/aardappelzetmeel
Peper en zout naar wens :)

Bereidingswijze:
Snipper de ui. Zet een pan op het vuur. Giet hier een beetje olijfolie in, en voeg de ui en het kerriepoeder toe. Fruit de ui glazig. Voeg de melk en het boullionblokje toe, wacht tot het kookt en voeg het bindmiddel toe. Als je bloem gebruikt heb je mogelijk iets meer dan 1 el nodig. Blijf roeren tot het een dikkige saus wordt.

Waarvoor?
Ik heb nadat de ui glazig was kipfilet in stukjes toegevoegd. Op het moment dat ik het bindmiddel erbij heb gedaan heb ik er ook paprika ingegooid. Hiernaast heb ik een pan pasta opgezet.

Gembersaus

Gembersaus door Kelly

Benodigdheden
Half pakje slagroom
1 el gember
1 tl kerriepoeder
wat bindmiddel
peper en zout naar wens


Bereidingswijze
Kook de room met de kruiden onder continu roeren. Voeg bindmiddel toe als het kookt. Makkelijker kan bijna niet :)


Waarvoor?
Voor het "Ik-heb-niets-in-huis"mengsel, of gewoon door de pasta met andere dingen. Misschien ook geschikt voor rijst...
 

Champignon-Roomsaus

Champignon-Roomsaus door Kelly

Benodigdheden
150 gram champignons
35 gram boter
1 dl water
1/8 liter slagroom
1 teentje knoflook
1 ui
2 eetlepels allesbinder

Bereidingswijze
Snipper de ui en fruit deze glazig met de knoflook in de gesmolten boter. Voeg de champignons toe. Als dit klaar is gooi je het water en de slagroom in de pan, en breng je dit aan de kook. Vervolgens voeg je de allesbinder toe, en  blijf je roeren tot het een dikkige saus wordt.
 
Waarvoor?
Dit kan je eten met bijvoorbeeld aardappels en varkensvlees of kip, maar ook met pasta en rijst. Het vlees kan je in dezelfde pan bereiden als de saus, dit voeg je dan toe nadat de uitjes klaar zijn (let wel, in een wok!). Extra groenten? Kan ook nog, maar dit moet je dan gaar laten worden in de saus, anders neemt de saus de smaak van de champignons niet meer over, dus denk aan paprika, maar brocolli is ook te doen.

vrijdag 14 januari 2011

Maïssoep

Maïssoep door Ellen
Gegeten op 14 januari 2011 @ Emma

Ingrediënten: (voor 4 personen)
  • 1 grote ui
  • Optioneel 1 of ½ rode peper
  • 1 lepel kerrie
  • 3 lepels olijfolie
  • 1 blikje maïs (ong. 225 gram)
  • 8 dl (groente of tuinkruiden) bouillon
  • 5 takjes koriander
  • Optioneel 1 paprika

Bereiden:
De ui snipperen, de optionele peper van zaad ontdoen, kleinsnijden en met de kerrie in de hete olie 3 minuten licht fruiten. De maïs (eventueel enkele lepels als vulsel apart houden), het vocht en de bouillon toevoegen, aan de kook laten komen en pureren. Op het laatst de achtergehouden maïs en/of kleingesneden paprika meewarmen en daarna de kleingesneden koriander toevoegen.

Bron: Het nieuwe kookboek

Smeuïge chocoladepindabrokken

Smeuïge Chocoladepindabrokken door Anne
Gegeten op 14 januari 2011 @ Emma

Ingrediënten:
  • Room
  • Chocolade (liefst melk of puur)
  • Ongezouten pinda’s

Bereiden:
Breek de chocolade in kleine stukjes, en doe de helft in een kleinere pan. Bewaar de andere helft nog even. Je kan om het even welke chocola gebruiken. Na Sinterklaas en Pasen heb ik altijd veel hazen en sinterklazen over en die kan je er ook prima bij doen (in kleine stukjes). Puur en melk valt ook prima te combineren. Smelt de helft van de chocolade au bain marie, maar zorg ervoor dat-ie niet te heet wordt. Als je een kookthermometer hebt: use it! 40 graden is wel zo’n beetje het matje. Als de chocolade goed gesmolten is en op 40 graden is haal je de pan van het vuur, gooi je de andere helft van de chocola erbij, en meng je het (van het vuur af!) even door elkaar. Als alle chocola zo’n beetje aan het smelten is zet je de pan weer op het vuur en verwarm je door, maar zorg dat je niet boven die 40 graden komt anders wordt je chocola dof en dat is zonde! Als alle chocola perfect gesmolten is doe je er een flinke scheut room door, maar hier gaat je chocola onmiddelijk van klonteren dus doe snel de pinda’s er door heen en schep de boel door elkaar zo goed als het kan. Als alle pinda’s bedekt zijn schep je het mengel uit de pan op een flink stuk bakpapier, vouw je het bakpapier dicht, en gebruik je een deegroller (of gewoon je handen) om er een platte schijf van te maken. Buiten de koelkast af laten koelen tot het hard geworden is, en dan in stukjes snijden met een scherp mes om door al die pinda’s heen te komen. Voilà!

Dark chocolate fudge

Dark Chocolate Fudge door Emma
Gegeten op 14 januari 2011 @ Emma

Ingrediënten:
  • 350 g pure (kook)chocolade
  • een blikje gecondenseerde melk (400 g)
  • 30 g boter
  • stukjes vulling (in mijn geval: stukjes Lonka Vanillefudge, maar nootjes of stukjes witte chocolade kan ook)

Bereiden:
Zorg voor je begint dat de stukjes klaarliggen en goed van grootte zijn. Zet een pannetje op een laag vuurtje en gooi de chocolade, melk, boter en een snufje zout erin. Blijf continu roeren tot een homogene massa ontstaat. Voeg de stukjes toe en roer er doorheen. Schep het mengsel in een met bakpapier beklede ovenschaal. Zet het geheel afgedekt in de koelkast tot het hard geworden is (paar uur) en snijd het daarna in blokjes. Het lekkerst op kamertemperatuur, maar volgens het originele recept zou je het meteen uit de vriezer kunnen eten. Mijn ervaring: da's koud en hard en doe dus maar niet.

Bron: http://www.nigella.com/recipes/view/chocolate-pistachio-fudge-96

Baked cheesecake

Baked Cheesecake door Emma
Gegeten op 14 januari 2011 @ Emma

Ingrediënten:
  • 125 g zelfrijzend bakmeel
  • 125 g bloem
  • 250 g basterdsuiker
  • 200 g koude boter, in blokjes
  • 4 eieren
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • citroensap
  • 500 g kwark

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 °C. Kneed het bakmeel, de bloem, de helft van de basterdsuiker, de boter, 1 ei en 1 zakje vanillesuiker met blote handen tot het een acceptabel klontvrij deeg lijkt te zijn. Bekleed een springvorm van 26 cm doorsnede met het deeg, maak een opstaand randje van zo'n 2 centimeter. Splits 3 eieren boven een kom door ze doormidden te breken en het eiwit op te vangen in een vetvrije kom (ingewreven met wat citroensap zou moeten werken?). Doe de eierdooiers in een andere kom. Roer de eierdooiers om met de rest van de basterdsuiker en de vanillesuiker, twee eetlepels citroensap en de kwark. Klop het eiwit zo stijf mogelijk en roer dit voorzichtig door het dooiermengsel. Schenk dit mengsel op de bodem in de taartvorm en schuif deze midden in de oven. Bak de cheesecake in 50 minuten gaar en goudgeel. Zet de cheesecake minstens 1 uur in de koelkast voor je 'm serveert; hij is koud het lekkerst.

Bron: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=431314&rq=amerikaanse+cheesecake

dinsdag 28 december 2010

Indiase kerriesoep

Indiase kerriesoep door Kelly

Benodigdheden (voor 5 à 6 koppen):
1 ui
3 teentjes knoflook
1 spaanse peper
2 kruidnagels
1 kaneelstokje
2 kardemomzaadjes
1.5 eetlepels kerriepoeder (iets van de toko, geen potje uit de supermarkt)
0.5 eetlepel gemalen koriander
50 gram rijst
1 citroen
50 gram kokos
125 mililiter slagroom
1 liter kippenboullion
200 gram kipfilet

Bereidingswijze:
Zet een liter water op het vuur en voeg hier twee boullionblokjes aan toe.
Snipper de ui, snijdt de kipfilet in stukjes. Haal de zaadjes uit de peper en stamp deze samen met de knoflook fijn met een vijzel.
Fruit de ui glazig in een beetje olie. Hierna de kip en het knoflook/pepermengsel toevoegen en bakken tot de kip gaar is.
Dit stop je dan allemaal in de soep, en hiernaast voeg je ook de rijst, de kerrie, het kaneelstokje, de kruidnagel en de kardemomzaadjes toe. Laat dit een half uur koken.
Haal hierna de kaneel, kruidnagel en kardemom er weer uit. Nu voeg je de kokos, slagroom en citroensap toe, en laat dit goed warm worden.
Eventueel nog wat zout toevoegen.

donderdag 23 december 2010

Pesto-room pasta met pijnboompitjes

Pesto-room pasta met pijnboompitjes door Arina

Ingrediënten (voor 1 persoon):
Tagliatelle (75 gr pp)
Kipfilet
kippenbouillonblokje
groene pesto
slagroom
pijnboompitten

Bereiden:
Zet water op met het boullionblokje en als het kookt gooi je er de kipfilet en de pasta in. Kook de pasta zolang het volgens de verpakking moet. Kijk na een paar minuten of de kip gaar is, zo ja haal eruit en snij in dunne kleine plakjes. Gooi ze in een klein pannetje en zet het gas op middel vuur. Gooi er een half potje pesto in en wat slagroom (op gevoel) en roer dat door elkaar. Gooi de pijnboompitjes erbij. als de pasta klaar is afgieten en door de saus roeren en serveren. Done! duurt slechts 10 minuten en dan lekker eten. Eventueel wat zout erover om de smaak wat de versterken.

woensdag 22 december 2010

Kelly's 'ik heb niets in huis'-pasta

'Ik heb niets in huis'-pasta door Kelly

Gemaakt uit alle dingen die ik nog wel in huis had, en het was nog verrassend lekker ook!

Benodigdheden:
Kipfilet
Ketjapmarinade
Prei
Slagroom
Gemberpoeder (Djahé)
Kerriepoeder
Peper
Zout
Pasta

Bereidingswijze:
Kook de pasta.
De kip snijdt je in stukjes en marineer je in de ketjapmarinade, zo'n vijf minuten. Hierna wok je dit eventjes.
De prei was je en snij je ook in stukjes. Dit doe je bij de kip in. Als de kip gaar is voeg je de slagroom toe. Hier voeg je zo'n eetlepel gember aan toe (denk ik...?), een half theelepeltje kerriepoeder, en peper en zout naar wens. Als de saus te dun is wat maizena
Giet de pasta af, gooi de saus hierover :)

Dit recept kan naar wens uitgebreidt worden met bijvoorbeeld paprika, champignons, of wat je ook maar in huis hebt ;) (voor Emma: erwtjes ;))

zondag 19 december 2010

Chocoladetaart

Chocoladetaart door Emma
Gegeten op 19 december 2010 @ Emma in Oud-Beijerland, met surprises!

Ingrediënten:
Voor de cake:
  • 200g bloem
  • 200g fijne kristalsuiker
  • 1/2 zakje bakpoeder
  • 40g cacao
  • 175g boter
  • 2 eieren
  • 2 tl vanille extract
  • 150ml zure room
Voor het glazuur:
  • 75g boter
  • 175g pure chocolade, in stukjes
  • 300g poedersuiker
  • 1 el vloeibare honing
  • 125ml zure room
  • 1 tl vanille extract
  • Decoratie (chocokrullen, suikerdingetjes etc.)

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 180°C. Smelt de boter en laat dat vervolgens afkoelen. Gooi alle ingrediënten voor de cake bij elkaar en roer het tot een glad beslag (als jij, in tegenstelling tot ik, wel in het bezit bent van een mixer is dat supertof en hoef je de boter niet te smelten, maar is kamertemperatuur voldoende).
Giet het beslag in een ingevette springvorm (liefst eentje van 20cm doorsnede, 26 cm is ook prima alleen wordt de taart niet zo hoog). Bak de taart zo'n 30 minuten in de oven. Hij is gaar als je er een satéprikker in kunt prikken en die schoon uit de taart komt.
Laat de taart afkoelen en maak in de tussentijd het glazuur, door de rest van de boter te smelten. Gooi hier de chocolade doorheen en vervolgens de poedersuiker (blijven roeren), vanilleextract, zure room en honing.
Snijd de taart horizontaal doormidden en smeer 1/3 van het glazuur op de zo ontstane taartbodem. Leg de andere helft van de taart er weer bovenop en smeer de rest van het glazuur op de taart en de randen. Gooi de decoratie op het natte glazuur en laat het hard worden, eventueel in de koelkast.

Bron: http://www.nigella.com/recipes/view/old-fashioned-chocolate-cake-119

maandag 8 november 2010

Pure en witte chocoladetaart

Pure en witte chocoladetaart door Kelly

Benodigdheden:
Cake:
5 eieren
150 gram basterdsuiker (wit)
150 gram bloem
Vulling:
3 dl slagroom
150 gram pure chocolade(in stukjes)
Glazuur:
75 gram witte chocolade
15 gram boter
1 el melk
4 el poedersuiker
chocoladekrullen (in mijn geval: chocoladeschaafsel)

Bereidingswijze:
De cake:
Gij neme een springvorm, leg hier bakpapier in. Verwarm de oven voor op 180*C
Klop de eieren en suiker ongeveer 10 minuten tot er een licht en luchtig mengsel onstaat. Met een spatel (of pollepel als je die hebt :P) voeg je de bloem toe aan het mengsel. Roer dit voorzichtig. Stop dit in de springvorm en stop het zo'n 35/40 minuten in de oven. Als deze klaar is, even af laten koelen en dan in twee lagen snijden (dus dat je een bodem hebt en een top die je eraf kan tillen).

De vulling:
Voor de vulling breng je de slagroom aan de kook en voeg je hierde chocoladeblokjes aan toe. Als het is gesmolten (even goed over de bodem schrapen, ook voorzichtig zijn met aanbranden!) haal je de pan van het fornuis, schenk je het mengsel in een kom en zet je het in de koelkast tot het dikkig wordt. Hierna roer je het nog even goed door, moet net iets minder dik zijn dan pindakaas.

De bovenste helft van de taart leg je tijdelijk op een bord. Op de bodem smeer je je chocoladepasta. Hierna leg je de bovenste helft er weer op.

Het glazuur:
Smelt de boter en witte chocola in een pannetje. Roeren tot het een glad mengsel is, en haal het dan van het fornuis. De melk en poedersuiker mogen er nu bij, laat het een beetje afkoelen.
Als de boter en het mengsel elkaar afstoten - beetje bloem toevoegen, werkt altijd :)
Dit schenk je over de taart en spatel je over de bovenkant en als je genoeg hebt (ik niet) over de zijkanten. Alleen bovenkant is ook al erg mooi :)

Garnering:
Ik heb getracht mooie chocoladekrullen te maken maar dat lukte niet. In plaats hiervan kan je met een aardappelschilmesje de reep schaven en dat er overheen gooien.

Citroenkwarktaart

Citroenkwarktaart  door Kelly

Benodigdheden:
Bodem:
100 gram boter
150 gram bloem
50 gram suiker
Kwark:
2 citroenen
200 gram suiker
Pakje gelatine
250 ml slagroom
450/500 gram Franse kwark

Bereidingswijze:
Bodem
Smelt de boter in de magnetron. Verwarm de oven voor op 180*C. Voeg de bloem en suiker toe aan de boter en kneed het tot een deeg. Pak een taartvorm en maak er een mooie bodem van. Zet dit een kwartiertje in de oven en laat het daarna afkoelen.
Kwarkgedeelte
Leg de gelatine te week in een schaaltje. Rasp de schil van de citroen af in een maatbeker. Knijp hierna de citroenen hierbij uit. Vul aan met water tot 1 dl.
Verwarm dit en laat het eventjes doorkoken. Knijp de gelatine uit en voeg dit toe. Los hierna de suiker op in dit mengsel. Laat het een beetje afkoelen maar niet te veel, als het koud wordt, word het dik en kan je er niets meer mee (dan denk ik weer even opwarmen zodat het weer oplost...)
Klop de slagroom stijf. Spatel het mengsel hierdoorheen en spatel de kwark hier ook doorheen en zorg ervoor dat het een egaal mengsel wordt.

Giet dit uit over de bodem, laat ca 3/4 uur opstijven.

Tip: Wil je deze taart ook voorschotelen aan vegetariërs? Vervang de gelatine door 2 zakjes agar agar (een plantaardig bindmiddel, verkrijgbaar bij de toko of een natuurwinkel). Let op, dit bind wel véél sneller dan gelatine. Voeg dit al roerende door je citroenmengsel en voeg het snel toe aan je al opgeklopde slagroom. Dan de kwark erdoor en meteen in de bakvorm gieten. Ik denk dat je met een uur of twee dan al een taart hebt die af is :)

maandag 11 oktober 2010

Courgettequiche

Courgettequiche door Emma

Ingrediënten (voor één persoon dus):
- 2 plakjes bladerdeeg (diepvries)
- Een halve courgette
- Een half uitje
- 4 champignons
- 4 cherrytomaatjes
- 1 ei
- Een flinke lepel yoghurt
- Gemalen kaas

Verder nodig:
- Een kleine springvorm (doorsnede 12 of 16 cm, o.a. te koop bij de Hema)

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200°C. Vet de springvorm in. Rek de ontdooide plakjes bladerdeeg iets uit, zodat ze wat groter worden. Beleg de springvorm met de plakjes bladerdeeg, zo over elkaar dat er een sterretje ontstaat. Prik met een vork gaatjes in de bodem. Zet de vorm zo 8 minuten in de oven, of doe dit gewoon niet want het heeft geen nut.
Ondertussen snijd je de courgette, champignons en de ui in kleine stukjes. Meng in een kommetje het ei met wat yoghurt. Het ziet er niet uit en als je het niet vertrouwt kun je ook 'gewoon' crème fraiche gebruiken, maar ik altijd wel yoghurt in huis en ik heb dit recept ook overleefd, dus niet zo miepen. :) Als het te klonterig wordt kun je ook nog wel wat water toevoegen. ANYWAY. Meng de courgette, champignons, ui en kaas door dit prutje. Haal de springvorm uit de oven en druk het gerezen bladerdeeg weer plat. Gooi het courgettechampignonsuieiyoghurtkaasprutje op het deeg. Als je nog wat kaas over hebt kun je dat er mooi overheen strooien. Snijd de tomaatjes doormidden en druk ze met het snijvlak naar boven in het prutje. Zet het geheel zo'n 25 minuten in de oven. Of iets langer als het te nat blijft. Good luck. :)

Oh, ik wilde er eigenlijk nog kruiden doorheen doen, maar dat ben ik vergeten. Maar Italiaanse kruiden (basilicum, oregano, tijm, etc.) passen hier wel bij. En als je een anti-vego bent kun je er ook heel goed uitgebakken spekjes doorheen roeren. Denk ik.
Alternatieven voor de vulling:
* Diepvriesspinazie (4 blokjes) met feta (half pakje), iets langer in de oven (30 minuten ofzo, tot de vulling niet nat maar elastisch is)
* Diepvriesbroccoli (4 minuten gekookt) met diepvriestuinerwten en ui
* Stukjes tomaat (zo veel mogelijk vocht verwijderen) met uitgebakken gehakt en spekjes
* Rode paprika enneuh... Prei? Nou ja, verzin zelf wat. XD
Oh, en een lepel PizzaQuick (die tostisaus) door het ei-yoghurtmengsel is ook lekker. :)

dinsdag 5 oktober 2010

Snelle maaltijdsoep

Snelle maaltijdsoep door Emma

Ingrediënten (voor één persoon):
* Een eetlepel bouillonpoeder (bijv. Maggi vegetarische tuinkruidenbouillon)
* Een handje macaroni
* Een flinke hoeveelheid diepvrieswokgroenten
* Een klein handje diepvriestuinerwten
* Een klein uitje
* 300 mL water

Bereiden:
Snijd het uitje in stukjes en gooi ze in een wok. Gooi de diepvrieswokgroenten erbij en roerbak tot ze ontdooid zijn. Voeg het water toe en het bouillonpoeder, samen met de ongekookte macaroni. Tegen de tijd dat de macaroni bijna gaar is (proeven!) voeg je de erwten toe, direct uit de diepvries. Nog even doorkoken tot je alles gaar genoeg vindt. Klaar!

vrijdag 24 september 2010

Spinaziekapsalon

Spinaziekapsalon door Emma

Ingrediënten:
- Diepvriesaardappelschijfjes
- Diepvriesspinazie (à la crème)
- Diepvriestuinerwten
- Diepvrieskebab
- Gemalen kaas
- Het allerkleinste uitje dat je kunt vinden

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200°C. Gooi een portie aardappelschijfjes in een wok- of grote koekenpan en bak ze goudbruin. Op dat moment voeg je een stuk of vier verdeelblokjes spinazie toe. Roerbak het geheel tot de spinazie ontdooid en opgewarmd is. Voeg wat tuinerwten toe en roerbak het geheel nog even door. Haal dan alles uit de pan en leg het op een bordje.
Bak de kebab op in de pan waar eerder de spinazieprut in zat. Als het ontdooid en opgewarmd is, voeg je de in stukjes gesneden ui toe. Roerbak tot de kebab mooi bruin is en de uitjes glazig. Leeg de pan in een kleine ovenschaal. Als je slim geweest bent, heb je de kebabstap voor de aardappelstap gedaan. Had je een bordje afwassen gescheeld. Never mind. Verdeel de aardappelspinazieprut over de kebab. Bestrooi het geheel met wat kaas. Bak het zo'n 15-20 minuten in de oven, tot de kaas gesmolten is en bruin begint te worden. Ik weet eigenlijk niet wat de officiële volgorde is van kapsalon (frietkebabkaas of kebabfrietkaas?), dus probeer het ook maar eens een keer met de aardappels onderop.

dinsdag 21 september 2010

Mexicaanse rijstsalade

Mexicaanse rijstsalade door Emma

Ingrediënten (voor één persoon):
- 80 gram rijst (zilvervliesrijst is lekker en gezond)
- 1 klein uitje
- 1 paprika (gesneden)
- een handje diepvriestuinerwten (jawel, zoals in al mijn recepten)
- een flinke graai uit een zak Mexicaanse wokgroenten (diepvries)
- een stuk (4 of 5 cm) salami (de worst, gesneden in stukjes)
- eventueel (erg lekker): feta
- eventueel: Mexicaanse kruiden, paprikapoeder, cayennepeper (zeker aan te raden als je het koud eet)

Bereiden:
Kook de rijst volgens de verpakking. Fruit het uitje tot het een beetje glazig is, voeg dan de diepvrieswokgroenten toe. Hou er rekening mee dat het slinkt als het ontdooit, dus voeg wat meer toe dan je denkt te willen eten. Wok de groenten en als het volledig ontdooid is, voeg je de paprikastukjes toe. Nog even doorwokken tot alles goed door elkaar ligt, even laten sudderen en dan de blokjes salami toevoegen. Gooi hierna de erwten en een flinke scheut Mexicaanse kruiden en cayennepeper erbij, nog even doorwokken tot de erwten ook ontdooid zijn. Proef maar even of alles gaar is, dan de rijst (als die gaar en afgegoten is, hier kun je paprikapoeder doorheen roeren) er doorheen wokken. Op het laatst de feta of andere kaas er doorheen roeren.

maandag 13 september 2010

Pasta à la Tessa

Pasta à la Tessa

Benodigdheden:
Pasta
Spinazie à la crème
Spekjes
Boursin (of andere kruidenroomkaas)

Bereidingswijze:
Kook de pasta 8 minuten ofzo.
Bak de spekjes in een wok. Voeg de spinaziedeelblokjes toe. Voeg de boursin toe. Wacht. Roer af en toe.
Giet de pasta af, gooi dit bij het mengsel in de wok.

zaterdag 31 juli 2010

Pasta penne met bloemkool

Pasta penne met bloemkool, stukjes spek, tomaatjes en creme fraiche door Arina

De pasta moet 10-12 minuten koken en de bloemkool 8, begin dus met het koken van de pasta en gooi na een paar minuten de bloemkool erbij :D scheelt water en plek op je fornuis.
Bak ondertussen de spekjes even uit en als ze knapperig genoeg zijn zet je ze even opzij in een bakje. Bak in het spekvet de tomaatjes die je in een paar stukjes gesneden hebt tot ze lekker zacht zijn ^^
als de pasta en bloemkool gaar zijn giet je ze af en gooit de spekjes en tomaatjes erbij, even roeren en dan de creme fraiche erbij en weer roeren :D en dan is het lekker warm geworden en dan kun je het opdienen.
vond het verrassend lekker. Was eigenlijk een recept voor een ovenschotel, maar ik was de kaas vergeten dus heb ik het recept aangepast :D

dinsdag 18 mei 2010

Witte chocolade cheesecake met aardbeien

Witte chocolade cheesecake met aardbeien door Chantal (en Jaymz Pool)

Ingrediënten (voor 8-10 personen):
1 pak bastognekoeken
150 g gesmolten boter
600 g roomkaas (op kamertemperatuur)
175 g witte basterdsuiker
1 vanillestokje
200 g witte chocolade
100 ml melk
3 blaadjes gelatine (geweekt in koud water)
200 ml geklopte slagroom
Aardbeien

Bereiden:
Draai de bastognekoekjes in een keukenmachine tot broodkruimelconsistentie. Roer hier de gesmolten boter door. Het mengsel moet niet te droog zijn. Druk stevig aan in de bodem van een taartvorm (Ø 22 cm). Zet in de koelkast. Klop de roomkaas met de suiker en de zaadjes uit het vanillestokje luchtig in de keukenmachine. Smelt de witte chocolade au bain marie of in de magnetron met de helft van de melk. Verwarm de andere helft van de melk en los hierin de gelatine op. Het is belangrijk dat de melk niet meer kookt nadat de gelatine toegevoegd is. Voeg toe aan de gesmolten chocolade. Meng de chocolade door de roomkaas en voeg als laatste de slagroom toe. Schep de vulling op de bodem van koekjes. Laat 2 uur opstijven in de koelkast. Dit gerecht is ook makkelijk 1 of 2 dagen van tevoren te maken. Het gaat heel goed samen met alle bessensoorten; mango en perzik doen het er ook heel goed bij, maar de ulttieme combinatie is met aardbeien, gemarineerd in een scheut Sambuca.

Bron: Jaymz Pool

woensdag 31 maart 2010

Emma's razende risotto

Emma's razende risotto

Ingrediënten (voor één persoon):
- 80 g risottorijst
- 150 mL water
- 1 theelepel Maggi Tuinkruidenbouillon (poeder)
- 1/2 plak feta (of iets soortgelijks)
- 1 tomaat
- 1/3 bakje champignons
- 1/2 ui
- een handje cashewnoten
- een handje diepvriestuinerwten

Bereiden:
- Pel en snipper de ui. Maak de champginons schoon en snijd ze in kwarten. Was de tomaat en snijd hem in blokjes. Maak 150 mL bouillon aan van het water en het bouillonpoeder.
- Verhit wat olie in een pan en fruit de ui voor een paar minuutjes.
- Voeg de risotto toe en bak het wat op tot het glanst.
- Voeg de champignons toe en bak ze nog een minuutje mee.
- Voeg de bouillon erbij, laat de risotto er zachtjes (!) in koken. Als het te snel is drooggekookt, zul je later nog een klein beetje water moeten toevoegen.
- Na zo'n 7 minuten koken, gooi je de tuinerwten er (meteen uit de vriezer) bij.
- Laat de erwten nog zo'n 4 minuten meekoken.
- Als bijna al het water/bouillon is opgenomen door de rijst, schep je de noten, tomaat en feta er doorheen. Officieel moet je de risotto nog even laten staan zodat de rijst wat zachter kan worden, maar dan wordt de feta zacht. Ik heb het daarnet allemaal meteen opgegeten, maar je kunt het natuurlijk ook nog een minuut laten staan en de feta er later doorheen scheppen.

maandag 29 maart 2010

Gepofte aardappel met bieslookroom

Gepofte aardappel met bieslookroom
 
Ingrediënten
2 grote aardappelen
8 sprieten bieslook
2 eetlepels zure room
2 eetlepels biogarde yoghurt
peper, zout
 
Bereiding
Warm de oven voor op 225° C.
Was de ongeschilde aardappelen goed en dep ze droog. Snijd de aardappelen kruisgewijs iets in. Leg elke aardappel met de insnijding naar boven op een stuk aluminiumfolie. Vouw het folie zorgvuldig dicht.
Pof de aardappelen in de hete oven of in de hete as van de barbecue of open haard in ca. 40-50 minuten gaar. Controleer of ze gaar zijn door er met een vork in te prikken.
Was de bieslook en knip de sprieten klein. Meng de zure room met de yoghurt, de bieslook, peper en zout.
Vouw het folie open en maak met een vork het aardappelkruim wat los. Geef de aardappelen met het roommengsel.
Aardappelen poffen in de magnetron:
Prik met een satéprikker enkele gaatjes rondom in de gewassen aardappelen. Dit om te voorkomen dat de aardappelen door stoomvorming openbarsten. Leg de aardappelen op een stuk keukenpapier in de magnetron. Laat de aardappelen op de hoogste stand gaar worden. Reken per aardappel op 2-3 minuten. Keer ze halverwege de tijd een keer om. Controleer of ze gaar zijn door er met een vork in te prikken. Laat de aardappelen nog enkele minuten nagaren.
Lekker met gebakken tartaar en maïs met paprika.
 

maandag 1 februari 2010

Kip met citrusmarinade

 Kip met citrusmarinade door Kelly

Benodigheden (voor 2 personen):
2 kippenpootjes
1 pak krieltjes
1 citroen of 3 limoenen
30 gram boter
1 à 2 theelepels honing
1 eetlepel/uitgeperst knoflook(teentje)
Zout, peper, rozemarijn naar smaak
Sla


Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Maak de marinade voor de kip als volgt in een pan:
Smelt de boter. Knijp de citroen/limoenen uit. Voeg de honing toe. Proef of het zoet genoeg is. Pers de knoflook uit en voeg die toe. Zout/peper/rozemarijn naar smaak.
Leg de kip in een ovenschaal. Met een lepel de marinade eroverheen scheppen en opwrijven enzo. Doe de krieltjes erbij, en lepel ze even om door de marinade. Vervolgens 50 minuten in de oven stoppen.

Eten met sla :)

donderdag 28 januari 2010

Spaghetti met tuinerwten

Spaghetti met tuinerwten door Emma

Ingrediënten (voor één persoon).
* 1/2 bakje champignons
* 1/2 paprika
* een handje gemalen kaas
* 100 g spaghetti
* een handje tuinerwten (diepvries)
* twee lepels PizzaQuick (of een andere tomatensaus)

Bereiden:
Snijd de paprika en champignons in stukjes. Kook de spaghetti. Roerbak de paprika, champignons en tuinerwten (rechtstreeks uit de vriezer) zo'n 5 minuten. Voeg de PizzaQuick toe met twee eetlepels water. Goed verwarmen, tot het bijna kookt. Dit gooi je over de spaghetti heen en daar kwak je weer kaas op. Als het goed is zijn de erwten nog lekker knapperig.

maandag 25 januari 2010

Risotto met tuinerwten

Risotto met tuinerwten door Emma

Ingrediënten (voor één persoon):
* 1/3 bakje champignons
* 1/2 paprika
* een handje gemalen kaas
* 100 g risottorijst
* 200 mL water
* een handje tuinerwten (diepvries)
* 1/3 bakje Quorn stukjes (NB: kip kan natuurlijk ook)

Bereiden:
Snijd de paprika in stukjes en de champignons in kwarten. Bak de Quorn in zo'n 5 minuten lekker bruin. Voeg de paprika en champignons toe en bak een paar minuten mee. Voeg het water toe, breng het aan de kook en gooi de rijst erbij. 10 minuten laten koken, maar halverwege gooi je de erwten erbij, rechtstreeks uit de vriezer. Als het bijna klaar is (=lekker papperig, maar niet te droog), roer je de kaas er doorheen.

dinsdag 5 januari 2010

Kelly's pastry

Kelly's pastry door Kelly

Benodigdheden (voor 1 persoon):
1 plakje bladerdeeg
2/3 blokjes diepvriesspinazie
Handje cashewnoten
Mascarpone
Honing

Bereiden:
Ontdooi het plakje bladerdeeg in zoverre dat je hem iets verder kunt uitrollen, dat werkt makkelijker. Vervolgens ontdooi je de spinazie zodat het prakbaar is. Daar leg je dan een laagje van op het bladerdeeg (zodat je hem nog schuin dubbel kunt vouwen). Smeer met een mes er wat mascarpone overheen, vervolgens een dun laagje honing, dan een handje cashews, beetje aanvullen met nog wat meer spinazie, en dubbelvouwen.
Dit zet je dan zo'n 25 minuten in een voorverwarmde oven van 220 graden.

Heerlijk als vervanger voor vlees/aardappels bij het hoofgerecht of als voorgerecht. Ik vind het altijd erg lekker in combinatie met rijst met wat ragôut.

zondag 13 december 2009

Spruitjesschotel van Ineke

Spruitjesschotel van Ineke

- spruitjes koken.. (grote doe je gewoon door de helft)
- gehakt rul bakken met gehaktkruiden erover
- aardappels koken, daarna stampen met beetje warme melk erdoor, klontje boter en één ei. Wat ook kan: aardappels-in-kleine-blokjes koken en dit mengen met het gehakt.
- gehakt op bodem van ingevette ovenschaal, daarover de spruiten, daarover de aardappelpuree, daarover laagje kaas (beetje pittige kaas is wel lekker)
- half uurtje of iets langer in de oven..
- serveren met satésaus :)