maandag 1 april 2013

Onlangs gekookt...

Jaja, ik heb de laatste tijd weer het een en ander gekookt. Omdat de meeste recepten ook wel online te vinden zijn, wilde ik niet alles letterlijk hierheen gaan kopieren, maar hier wel de links met tips and tricks.

- Als verjaardagstaart heb ik capuccino spongecake met chocomousse gemaakt. Ik vond vooral het idee om (capuccino)chocolade door het cakebeslag te doen wel interessant. Het duurt even, maar dan heb je ook wat, al ben ik persoonlijk niet zo'n fan van cacaopoeder over zo'n taart heen dus daarbij had ik me iets meer in kunnen houden.

- Deze tuinerwtendip met geitenkaas hebben we gecombineerd met afgebakken broodjes, rauw worteltjes, rauwe bleekselderij en rauwe paprika. Ik geloof dat men minder enthousiast was over de bleekselderij, maar zeker wel over de dip! Het gaf wel een flinke hoeveelheid dus denk even na over of je het misschien wilt halveren. Je moet waarschijnlijk wel van geitenkaas houden om dit te kunnen waarderen, maar dat doe ik gelukkig :-)

- Naast een bleekselderijsoepje heb ik ook deze lentequiches met pecorino en ham gemaakt. Ik had precies 4 springvormen van 12 cm diameter, dus dat moest ik wel uitproberen. Ik vond het bladerdeeg wat aan de weinige kant, misschien is 8 plakken beter, maar het ging net. De vulling leek echter wat veel, maar uiteindelijk is het niet overgelopen. Toch zou minder rucola en/of minder tuinerwten denk ik wel kunnen... maar ja het paste dus net! Ik heb ze ook langer in de oven laten staan dan aanbevolen, maar wellicht lag dat gewoon aan m'n oven. Oh ja, één stuk is naar mijn idee een kleine maaltijd voor één persoon, dus prima als lunch, of als hoofdmaaltijd met een kom (bleekselderij)soep erbij.

- Naast de sinaasappel-yoghurt cake heb ik ook nog een gewone cake gebakken. Wel heb ik hier ook nog wat koek- en speculaaskruiden doorheen gemixt, voor net een ander smaakje, al is zelfgebakken cake eigenlijk altijd goed.

- Dit weekend heb ik deze gremselich gemaakt. Ze zien er een beetje uit als gehaktballetjes (en je maakt ze ook op zo'n zelfde wijze door ze in een pan te bakken) maar het zijn gewoon zoete hapjes voor bij de koffie. De combinatie banaan, amandel, gember, rozijn en kaneel sprak me wel aan, en viel me ook zeker niet tegen! Ik had twee soepborden vol, maar dat hangt natuurlijk ook een beetje af van hoe groot je de balletjes vormt. In zo'n groot oranje pak van Hollandia's matzes original naturel zitten er trouwens 10, mocht je het je afvragen :-) Ondanks de gehaktbal-look en oliebol geur zeker een aanrader.

- Ook nog gemaakt in de categorie simpel maar lekker (en snel en vega en goedkoop): bonensalade met gebakken brie.

zondag 31 maart 2013

Perensoep met blauwe kaas

Perensoep met blauwe kaas door Ellen


Ingredienten: (hoofdgerecht voor 3 personen, voorgerecht voor of interessante amuse voor meer)
2 el zonnebloemolie
1 ui
1 teen knoflook
4 peren
.75 l groentebouillon
90 gr blauwe kaas (ik had danish blue, misschien is gorgonzola ook een goede)
4 (of meer) plakjes prosciutto (rauwe ham)
vers gemalen zwarte peper
1 ciabatta (om af te bakken, 250 gr., dit is niet nodig bij een voorgerecht of amuse)

Ook nodig: een mixer, blender of foodprocessor.

Variatietips: 
- Vervang de blauwe kaas door geitenkaas.
- Vervang de peren door appels.
- Strooi wat fijngesneden, verse munt voor opdienen over de soep.

Bereiding:
Snijd de ui fijn, evenals de knoflook (of pers hem uit). Schil de peren, verwijder de klokhuizen en snijd ze in kleine stukjes. (Verwarm de oven voor als je brood moet afbakken, zet hem anders alvast op opwarmen voor grillen.)
Verhit de olie in een grote pan. Doe er de ui en knoflook in en smoor ze 4 minuten op laag vuur. Voeg de peren en de bouillon toe en breng aan de kook. Draai het vuur laag, doe de deksel op de pan en laat het 5 minuten zacht koken tot de peren gaar zijn. (Bak ondertussen het brood af)
Pureer dan de soep met de staafmixer glad. Voeg de kaas toe en laat dit goed "oplossen"/mengen. Breng op smaak met peper en houd de soep warm.
Zorg dat de grill heet is. Leg de plakjes prosciutto op een rooster onder de grill tot ze knapperig zijn (ja, dit kan zonder bakpapier of iets dergelijks). Knip of snijd ze in kleine reepjes, en strooi die over de soepkommen na het opdienen.

Bron: Kookboek "500 soepen"

maandag 25 maart 2013

Sinaasappel-yoghurt cake

Sinaasappel-yoghurt cake door Ellen

Ingrediënten: (voor één cake)
300 gr kristalsuiker
50 gr zachte roomboter
3 eieren
225 gr Griekse (of Turkse) yoghurt
1 sinaasappel, schoongeboend
175 gr zelfrijzend bakmeel
1/2 tl zout
ruime tl bakpoeder (Engels zelfrijzend bakmeel schijnt hoger te rijzen dan het Nederlandse)
1 el vanille-extract

Bereiding:
Verhit de oven voor op 170 graden. Vet de cakevorm in of bekleed hem met bakpapier. Rasp de schil van de sinaasappel met een fijne rasp. (Als je glazuur wilt maken, houd hiervoor dan een wat rasp apart.) Eventueel: zeef het bakmeel met het bakpoeder en zout.
Splits de eieren, zorg dat je voor het eiwit een vetvrije kom klaar hebt staan. Mix de suiker, boter en eigeel in een kom. Voeg de yoghurt, rasp en het vanille-extract toe, en mix het tot een zachte gladde massa. Voeg, zonder te mixen, het bakmeel toe, en schep dit er voorzichtig doorheen (zodat je de lucht er niet uit slaat).
Klop met een (schone!) mixer de eiwitten stijf, tot het pieken vormt. Schep het eiwit voorzichtig door het deeg.
Giet nu alles in de cakevorm en bak de cake 60-75 minuten, tot hij mooi gerezen en lichtbruin is en stevig aanvoelt. Prik met een satestokje in de cake om te kijken of hij ook van binnen droog is. Laat de cake vervolgens goed afkoelen.
Bewaar de cake in de koelkast, maximaal een week.

Variatietip: Je kunt ook citroen of limoen gebruiken in plaats van sinaasappelrasp, of een combinatie. Het originele recept gebruikt citroen, en geeft ook nog een idee voor glazuur.

Bron: Lemon yoghurt cake op Smulweb

zaterdag 23 maart 2013

Bleekselderijsoep met sherry

Bleekselderijsoep met sherry door Ellen


Ingredienten: (voor 4 personen)
1 struik bleekselderij
40 gr boter
1 ui
2 el bloem
1 l kippen- of groentebouillon
1.75 dl sherry (dit kan je eventueel ook vervangen door witte wijn)
1.25 dl slagroom
2 el fijngesneden peterselie
 zout, peper

Ook nodig: een mixer, blender of foodprocessor.

Bereiding:
Snijd de ui fijn. Snijd 1 stengel bleekselderij in "flinterdunne" reepjes en houd deze apart. Snijd de overige selderij in schijfjes/stukjes.
Smelt de boter in een grote pan en smoor hierin de ui zo'n 4 minuten. Roer de bloem erdoor en laat deze roux 1 minuut sudderen. Voeg geleidelijk al roerend de bouillon toe. Doe de selderij erbij en breng aan de kook. Draai het vuur laag, doe de deksel erop en laat de soep zo'n 10 minuten koken tot de bleekselderij gaar is.
Pureer dan de soep met de staafmixer. Volgens het recept moet je maar de helft pureren, wij hebben dat opgelost door "niet zo goed" te pureren. Voeg de sherry, slagroom en peterselie toe en breng de soep tot tegen de kook aan. Breng de soep op smaak met peper en zout en schep hem in diepe borden of kommen. Garneer/versier de borden met de apart gehouden dunne reepjes bleekselderij.

Bron: Kookboek "500 soepen"

dinsdag 19 maart 2013

Gevulde champignons

Gevulde champignons door Mariët

Ingrediënten:
500 g grote champignons
1 ui, gesnipperd
1/2 rode paprika
150 g zachte geitenkaas
100 g spek
100 g zalm
dilletopjes (kruid)

Bereiden:
Verwarm de oven op 180 graden. Hol de champignons uit, snijd dat wat je eruit haalt fijn en meng met de ui en geitenkaas. Verdeel dit vervolgens over twee bakjes, voeg fijngesneden spek en paprika toe aan het ene bakje en stukjes zalm en dille aan het andere bakje. Zet een koekenpan op het vuur en bak de inhoud van de twee bakjes (apart) kort gaar. Schep de vulling in de champignons en zet ze een kwartier in de oven.

Dadels met spek en honing

Dadels met spek en honing door Anne

Ingrediënten:
20 dadels
20 plakjes spek
honing

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Ontpit de dadels. Wikkel in spek, prik er een satéprikker in om bij elkaar te houden en druip wat honing over de rolletjes. Bak zo'n 5-10 minuten tot de spek krokant en knapperig is.

Banana bread met mango, framboos en kokosglazuur

Banana bread met mango, framboos en kokosglazuur door Emma

Ingrediënten:
250 g bloem
2 tl bakpoeder
1 tl kaneel
100 g boter
200 g suiker
1 zakje vanillesuiker (of 1 tl vanillearoma)
2 eieren
125 ml crème fraiche
150 ml kokosmelk
4 rijpe bananen
150 g mango (diepvries)
100 g framboos (diepvries)
175 g poedersuiker

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een cakeblik met bakpapier. Verwarm de boter kort in de magnetron (laag vermogen) tot het zacht is, meng vervolgens met de suiker, bloem, bakpoeder, kaneel en wat zout. Roer de eieren, crème fraiche en een scheutje (zo'n 50 ml) kokosmelk door het beslag. Roer of mix net zo lang tot het beslag glad en egaal is. Schep vervolgens de geprakte banaan en stukjes mango en framboos door het mengsel en verdeel het geheel over het cakeblik.
Bak in ongeveer 1 uur tot de cake goudbruin en gaar is, laat vervolgens 30 minuten in de vorm afkoelen. Verwarm de rest van de kokosmelk met poedersuiker in een pannetje op laag vuur tot een dik glazuur ontstaat. Lepel dit vervolgens over het bananenbrood en laat nog een uur afkoelen.
Maximaal 1 dag houdbaar.

Bron: AH.nl en BBC Food

zaterdag 16 maart 2013

Spinazie-rucola soep

Spinazie-rucola soep door Ellen

Ingredienten: (voor 4 personen)
1 grote aardappel
9 dl groentebouillon
2 bosjes bosui
140 gr verse bladspinazie
140 gr rucola
2 dl witte wijn
1.25 dl slagroom (plus eventueel wat extra voor erbij)
zout, peper, eventueel wat spinazie, rucola of zuring om te garneren

Ook nodig: een mixer, blender of foodprocessor.

Variatietip: 
Als je weet waar je zuring kunt kopen, kun je de spinazie en rucola vervangen door
150 gr spinazie
90 gr rucola
80 gr zuring

Bereiding:
Schil de aardappel en snijd hem in blokjes.Doe de blokjes en de bouillon in een grote pan en breng aan de kook. Draai het vuur laag, zet de deksel op de pan en laat de soep circa 5 minuten koken tot de aardappelen gaar zijn.
Snijd ondertussen de bosui in ringetjes. Snijd of snipper de spinazie en rucola (en zuring) grof. Voeg de bosui, spinazie en rucola (en zuring) toe aan de soep als de aardappelen gaar zijn. Lat de soep in de gesloten pan 2 tot 3 minuten koken tot de groenten zijn geslonken. Pureer dan de soep met de staafmixer glad.
Voeg de wijn en de slagroom toe en breng hem tot tegen de kook aan. Breng de soep op smaak met peper en zout en schep hem in diepe borden of kommen. Besprenkel ze eventueel met wat room en garneer met achtergehouden (en fijngesneden) spinazie, rucola of zuring.

Bron: Kookboek "500 soepen"

Mini Madeleines & Muffins

Madeleines door Ellen

Ingredienten: (voor 24 minimuffinvormpjes)
2 eieren
60 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
30 gram zelfrijzend bakmeel
30 gram amandelmeel (of extra bakmeel)
60 gram boter
wat extra boter en bloem voor de vormpjes
eventueel wat poedersuiker
eventueel een citroen (rasp)
eventueel wat amandelschaafsel

Amandelmeel zit bij supermarkten zelden in het assortiment, maar bij biologische en ecologische winkels vrijwel altijd. Geen amandelmeel voorhanden? Maal zelf amandelsnippers of vervang het door eenzelfde hoeveelheid zelfrijzend bakmeel. In het laatste geval winnen de madeleines aan smaak door de toevoeging van een eetlepel citroenrasp.

Bereiding:
Smelt de boter en laat hem afkoelen tot lauw. Vet de madeleinevormpjes in en bestuif ze met bloem.
Klop de eieren met de suiker en de vanillesuiker tot een bleke, schuimige massa. Spatel er voorzichtig het zelfrijzend bakmeel en het amandelmeel doorheen. Of meer bakmeel natuurlijk: ik heb 60 gram zelfrijzend bakmeel, fijne rasp van 1 citroen en wat gecruncht amandelschaafsel toegevoegd.

Giet langs de rand van de kom de gesmolten boter bij het beslag en spatel ook die erdoorheen. Vul de vormpjes tot iets onder de rand met het beslag. Laat ze tien minuten rusten. Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden. Zet de vormen in de voorverwarmde oven en bak ze in ruim 5 minuten bruin en gaar. Laat ze op een rek afkoelen en haal ze uit de vormpjes.

Bron: Joep Habets in NRC


Amandel-kersen-muffins door Ellen  

Ik heb deze amandel-kersen muffins gemaakt. Ik had een klein beetje beslag over en ook maar 25 gram amandelschaafsel nodig, verder klopt het heel aardig voor 12 muffins. Ik heb (per ongeluk) nog een theelepel vanillearoma toegevoegd, en (bewust) 50 gram geraspte/kleingehakte pure chocolade. Mijn amandelextract bleek wat scherper te zijn dan dat van de AH, 1 theelepel hiervan was een beetje te veel, dus volgende keer zou ik voor een druppel gaan.

Het glazuur is ook lekker bij de madeleines. Doordat het een beetje naar sinaasappel smaakt is het wat interessanter dan 'normaal' glazuur.

zondag 10 maart 2013

Uienbroodjes

Uienbroodjesdoor Ellen

Ingrediënten: (voor zo'n 8 broodjes)
2 uien
olie/boter om in te bakken
2 bosuitjes
balsamicoazijn
3 takjes tijm
200 gram bloem
1½ tl bakpoeder
½ tl baksoda (zuiveringszout)
½ tl zout
1 tl suiker
75 gram koude boter
1 klein ei
80 ml karnemelk
1 el zure room
grof zout

Bereiden:
Snij de uien in halve manen en bak deze in wat boter en olijfolie in een minuut of twintig zacht en glazig. Voeg een flinke scheut balsamicoazijn en wat suiker toe en laat dit een paar minuten indikken. Roer dan de blaadjes van de tijm erdoor en de in ringetjes gesneden bosuitjes. Zet het vuur uit en laat afkoelen.

Verwarm de oven voor op 225 graden. Meng bloem, zout, bakpoeder, baksoda en suiker. Snij de koude boter erdoor tot het kruimels zijn. Kluts in een andere kom het ei, de karnemelk en de zure room door elkaar. Giet dit bij het deeg en meng alles met een vork. Meng vervolgens ook de (afgekoelde) uitjes erdoor. Vorm hiervan 6 à 8 balletjes (afhankelijk van hoe groot je je broodjes wilt). Druk ze een beetje plat, leg ze op bakpapier en strooi er grof zeezout over. Bak de broodjes ongeveer 12 minuten in de hete oven.

Lekker bij (tomaten-) soep, stoofpot of een glaasje wijn. Ook fijn: als ze nog warm zijn er wat roomboter op smeren die dan gaat smelten.

Idee: Ik heb nu, zoals Emma adviseerde bij de pindakaaskoekjes, in plaats van baksoda meer bakpoeder en zout gebruikt. Mijn moeder dacht later dat dit ook op te lossen is door bloem te vervangen door zelfrijzend bakmeel, maar dat is eigenlijk een combinatie van bloem en bakpoeder, niet van bloem en baksoda. Wordt nog aan gewerkt...

Bij de reacties op de site stond ook het idee om de hompjes deeg met kaas te bestrooien, in plaats van met zout. Hier staan nog meer interessante ideeen, en uitleg over de combinatie van karnemelk en zure room en hoe je dat kunt veranderen. Je kunt bijvoorbeeld ook (geiten)kaas door het deeg mengen, of andere culinaire creativiteit er in kwijt :-)

Bron: Roos Ouwehand in nrc.next

zaterdag 9 maart 2013

Knapperige gemberkoekjes met stroop

Knapperige gemberkoekjes met stroopdoor Ellen
Zie ook: Ruby Jacks en Gingernuts.

Ingrediënten: (voor zo'n 40 a 50 koekjes)
240 gr boter
300 gr suiker
1 ei plus 1 eidooier (eigeel)
3/4 tl zout
1 tl verse gember (geraspte gemberwortel)
1 el fijngesneden gekonfijte gember, maar het kan ook met stemgember (gekonfijte gember is te koop in de natuurwinkel)
250 gr + 2 el bloem (ik had bij elkaar wel 300 nodig)
1/2 tl gemberpoeder
1 tl bakpoeder
115 gr stroop
parelsuiker of kandijsuiker

Bereiden:
Klop de boter en de suiker 2 minuten.
Voeg het ei, zout, verse en gekonfijte gember toe.
Meng met een garde bloem, gemberpoeder en bakpoeder. Voeg dat aan bovenstaand mengsel toe. (Waarschijnlijk werd bedoeld: gebruik eerst 250 gram en voeg later eventueel nog 1 of 2 el toe als het nog te vochtig/plakkerig is. Ik had in eerste instantie 270 gram bloem, maar heb later nog wel wat toegevoegd.) (21 april: ik had nu richting 350 gram nodig!)
Voeg de stroop toe, kneed nu tot het een mooi geheel wordt.
Maak van het deeg twee lange rollen van 6 cm doorsnee en rol die door parelsuiker. Laat de rollen een paar uur afkoelen (of vries ze voor een paar dagen in als je wilt).
Verwarm de oven voor op 175 graden. Snij elke rol in 18 plakjes en strooi daar parelsuiker of kandijsuiker over. Zorg ervoor dat ze genoeg ruimte hebben op de bakplaat: bij mij was 9 op een plaat eigenlijk goed. Als je ze iets kleiner maakt passen er natuurlijk meer, maar dan krijg je ook meer koekjes (zeker 50).
Bak de plakjes deeg 12 minuten op 175 graden.

Bron: De Koekjesclub door Ann Pearlman

zaterdag 2 maart 2013

Verder nog gekookt...

Verder nog gekookt... door Ellen

- Brownies met rolo's en snickers (in het recept eigenlijk met lion maar die kon ik niet vinden). Dit recept sprak me wel aan, en gelukkig had ik op internet het commentaar gezien. Ik heb dan ook een kwart van de hoeveelheden genomen (wel een hele 'rol' rolo en een hele snicker) om 12 muffinvormpjes mee te vullen. Het beviel mij en mijn eters wel (zeker warm uit de oven, misschien met een bolletje ijs?). Wel wil ik volgende keer een iets lagere temperatuur en 20 minuten proberen.

- Van dit fijne recept voor meatloaf (gehaktbrood) heb ik een enorme vleesbom gemaakt in een flinke ovenschaal. Het smaakte gelukkig erg goed, waardoor de hoeveelheid (die ik had verdubbeld zodat er 8 personen van konden eten) prima pastte bij het aantal eters. Van deze waldorfsalade werd helaas minder gegeten, daarvan had ik ook wel hoeveelheid voor 4 personen kunnen maken om de 8 borden te vullen. Hierbij had ik overigens ook nog aardappelpuree (van 2 kilo aardappel, met verse bieslook en roomkaas erdoorheen in plaats van 'normale' boter).

- Emma's recepten voor pindakaaskoekjes en karamelspiralen (die me deden denken aan kanelbullar) heb ik ook uitgetest én goedgekeurd :-)

- Ook niet onaardig als je een avond geen zin hebt om te koken is een portie "wildwestrijst" in de koelkast staan. Een erg geslaagd recept als je het mij vraagt. Ja, ik ben wel fan van Allerhande-recepten, ze komen over het algemeen goed uit qua hoeveelheden, smaken goed en bevatten niet al te veel gekke ingrediënten.

Tot zover mijn kookinspiratie :-)

Kaneel- en kardemombroodjes

Kaneel- en kademombroodjes door Ellen
Zie ook kanelbullar door Ellen

Eind juni 2012 heb ik al eens een recept voor kanelbullar gepost, maar inmiddels heb ik een recept uit een echt Zweeds (IKEA) kookboek geprobeerd en dat vond ik wel een succes. Ook heb ik een nieuwe "roltechniek" en is een kardemomvulling erg aan te raden :-)

Ingrediënten (voor 10 stuks):
Voor het deeg:
  • 19 gr verse gist (bakker)
  • 1,25 dl melk
  • 300 gr bloem
  • 50 gr roomboter
  • 45 gr kristalsuiker
  • .5 ei
  • .25 tl zout
  • .25 tl kardemom (niet te zuinig!)
De vulling:
  • 60 gr amandelspijs
  • 60 gr gesmolten boter
  • 60 gr kristalsuiker
  • 2 el kaneel of 1 el kardemom
De afwerking:
  • .25 ei, losgeklopt
  • parelsuiker
Bereiden:
(Het deeg.) Verzamel alle ingrediënten en laat ze op kamertemperatuur komen. Verkruimel de gist in een keukenmachine of kom. Voeg de melk (op kamertemperatuur of verwarmd tot lauwwarm, 37 graden) toe en roer tot de gist oplost. Voeg bijna alle bloem, boter (in blokjes gesneden), suiker, ei, zout en kardemom toe. Kneed met de mixer of met de hand tot een zeer soepel deeg. Voeg eventueel extra bloem toe. Het deeg is klaar als het soepel is "en het vet begint uit te scheiden" (???). Laat het deeg onder een doek rijzen  tot het is verdubbeld, circa 30 minuten.

(De vulling.) Meng ondertussen de vulling. Rasp de amandelspijs grof en meng of klop los met boter, suiker, water en kaneel OF kardemom. (Dit bepaalt of het kaneel- of kardemombroodjes worden. Let wel op dat je minder kardemom gebruikt dan kaneel.) Leg het deeg op een deegplank of schoon stuk aanrecht (eventueel bestoven met een beetje bloem). Maak, met behulp van een deegroller, een rechthoekig vlak van gelijke dikte ervan. Verdeel de vulling nu over tweederde van het deeg, vanaf een korte kant. Vouw nu het leeg gelaten derde deel naar binnen, en vervolgens de andere "buitenkant" erop. Snijd hier 10 plakken uit en rol die kunstig op. Leg de rolletjes op een bakplaat, met voldoende tussenruimte. Zo ziet het er uit als een goede bakker het doet (let niet op de bakinstructies, hij werkt met zuurdesembeslag):
Laat het deeg weer onder een doek rijzen tot de broodjes zijn verdubbeld, circa 20 tot 30 minuten. Verwarm de oven voor op 250 graden/gasoven stand 6 à 7.

(De afwerking.) Klop het (beetje) ei los met een druppel water en paar korrels zout. Bestrijk de gerezen rolletjes met ei en bestrooi daarna met parelsuiker. Bak de broodjes 7 tot 8 minuten tot ze lichtbruin zijn.

Bron: kookboek Fika (IKEA)

Witlofovenschotel

Witlofovenschotel door Ellen


Ingrediënten: (voor 2 personen)
2 grote stronken witlof (250 gram per stuk)
4 tot 6 (dikke) plakken ham (100 tot 150 gram)
500 gram kruidige aardappels
beetje boter, melk, kruiden, kaas, beschuit, verse bieslook

Bereiden:
Schil en kook de aardappels in zo'n 15 tot 20 minuten zacht. Haal het kontje en de buitenste vellen van de witlof stronken, verwijder daarna de harde kern (vanaf de "kontjes"/wortel een puntje de witlof in). Kook ook de loven in zo'n 15 minuten aardig gaar. Verwarm de oven voor op 200 graden.

Giet de aardappels af, bewaar eventueel een beetje van het kookvocht. Stamp de aardappels met de boter en melk (eventueel roomkaas) tot aardappelpuree, voeg wat kruiden/specerijen (peper, zout, nootmuskaat, misschien bieslook, knoflookpoeder) toe voor smaak. Giet ook de witlof af, laat deze goed uitlekken (een vergiet is aan te raden) en vet eventueel de ovenschaal een beetje in. Leg twee plakken ham in de ovenschaal, leg op beide plakken een stronk witlof en probeer ze dan verder in ham te wikkelen (bijv. door de andere plak/plakken er op te leggen en dan een beetje tegen elkaar aan te vouwen).  Bedek nu de stronken met aardappelpuree en verkruimel hierover een beschuit. Je kunt op de ingepakte stronken plakjes kaas leggen, je kunt ook kaas raspen en door de puree mengen of tot slot er overheen strooien (op of net onder het beschuit).

Zet de ovenschotel zo'n 20 minuten in de oven. Op zich is alles al gaar dus dat doet er niet heel veel toe ;-) Strooi er als laatste touch voor het opdienen nog (kleingesneden) verse bieslook overheen.

Bron: http://www.simplyrecipes.com/recipes/peanut_butter_cookies/

Amerikaanse stroopkoekjes

Amerikaanse stroopkoekjes door Emma
Zie ook: stroopkoeken

Ingrediënten:
100 g boter
100 g bruine suiker
225 ml stroop
bloem (zo'n 500-750 g)
1/2 tl gemberpoeder
1/2 tl baksoda
zout

Bereiden:

Smelt de boter en mix met de suiker en stroop. Voeg de gember, soda en wat zout toe en roer vervolgens op gevoel bloem door het beslag tot het een stevige deegbal is. Leg deze een paar uur in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 190 graden. Draai 50 balletjes van de deegbal, bak ze zo'n 10-12 minuten tot de koekjes mooi goudbruin zijn.

Bron: Food.com

zondag 17 februari 2013

Peanut butter cookies

Peanut butter cookies door Emma


Ingrediënten:
100 g kristalsuiker
100 g bruine suiker
100 g boter
100 g pindakaas
1 ei
150 g bloem
3/4 tl baksoda (niet in huis? dan maar wat meer bakpoeder!)
1/2 tl bakpoeder
1/4 tl zout

Bereiden:
Mix de boter zacht in een beslagkom. Voeg de suikers en pindakaas toe en mix tot een glad beslag. Meng het ei er doorheen en vervolgens de bloem, bakpoeder en -soda en zout. Maak er een grote deegbal val, wikkel in vershoudfolie en leg minstens 3 uur in de koelkast.
Verwarm de oven op 180 graden. Draai 24 bolletjes van het deeg, leg op een bakplaat en druk plat met een vorm (waardoor het ruitjespatroon ontstaat). Bak 10 minuten tot ze goudbruin zijn. Laat even op de bakplaat liggen (ze zijn erg zacht en luchtig) voor je ze op een rekje legt om verder af te koelen.

Bron: http://www.simplyrecipes.com/recipes/peanut_butter_cookies/

woensdag 13 februari 2013

Perentaart met marsepein

Perentaart met marsepein door Emma

Ingrediënten:
Voor het deeg:
300 g bloem
3 el suiker
175 g boter
1 ei
1 el koud water

Voor de vulling:
200 g marsepein, in blokjes
100 g boter, in blokjes
2 eieren
2 el bloem
4 peren


Bereiden:
Verwarm de oven voor op 190 graden. Meng de bloem, boter en suiker tot een kruimelig deeg, meng vervolgens het ei en water erdoor tot een stevige deegbal ontstaat. Gebruik 3/5 van dit deeg om een ingevette springvorm te bekleden en zet in de koelkast terwijl je de vulling klaarmaakt. Kneed de boter door de marsepein, voeg vervolgens de eieren en bloem toe en meng het tot een romige mix. Schep dit mengsel op de taartbodem. Schil de peren en snijd ze in plakjes, leg ze op de marsepein. Rol de rest van het deeg uit tot een ronde lap die net iets groter is dan de springvorm en leg dit op het beslag. Druk de toplaag goed tegen de randen aan, eventueel kun je van wat restjes deeg vormpjes maken en deze op de rand leggen. Snijd drie kleine openingen in het midden van de toplaag. Bak 40-45 minuten tot de taart goudbruin is, laat daarna nog even 15 minuten staan. Kan zowel koud als warm gegeten worden.

Bron: The Great British Bake Off van Linda Collister

zondag 3 februari 2013

Pasteitjes

Pasteitjes door Ellen

Voor het nieuwjaarsdiner met mijn studentenhuis had ik het creatief-culinaire idee om kleine pasteitjes te maken. Omdat het me leuk leek als iedereen verschillende pasteitjes kon eten, en er ook vega's mee aten, wilde ik wat verschillende vullingen maken. Na wat zoeken op internet (vooral op www.ah.nl/allerhande want daar bleken erg veel pasteirecepten te staan) kwam ik tot de conclusie dat zij vaak 2 plakjes bladerdeeg voor een eenpersoonshoofdgerecht gebruiken. Ik wilde dan ook mijn pasteitjes ieder van één plakje bladerdeeg maken, zodat iedereen er in ieder geval twee op kon. Wel leek het me lastig inschatten hoeveel vulling ik dan moest maken. Inmiddels ben ik daar achter...

Van Britse pasteitjes (met vlees) wilde ik er met de hoeveelheid vulling uit het originele recept 8 maken, maar zelfs na 12 had ik nog vulling over. 18 een beter aantal met deze hoeveelheid vulling. Ook van deze paddenstoelenpasteitjes wilde ik er met de hoeveelheden uit het recept 8 maken, maar dat had ik ook al snel gewijzigd naar 12, wat goed uitkwam. Van dit recept voor deze Griekse pastei heb ik de helft genomen voor de vulling en 8 pasteitjes gemaakt, en datzelfde heb ik gedaan met het recept voor deze Engelse vispastei (dus de helft van het recept voor 8 pasteitjes).

Vervolgens heb ik een muffinbakblik (of eigenlijk 2) en stevige muffin/cakevormpjes (in mijn geval siliconen) gebruikt voor de pasteitjes. In ieder vormpje vouwde ik (na invetten) een vel bladerdeeg. Hierin deed ik de vulling totdat hij behoorlijk vol zat (foto 1) en dan vouwde en plakte ik de uitstekende punten van het bladerdeeg aan de bovenkant tegen elkaar aan (foto 2). Alle pasteitjes bestreek ik met losgeklopt ei, de vega's bestrooide ik met sesamzaad (foto 3) zodat ik ze goed kon herinneren. Uiteraard kan je hier helemaal naar eigen invulling mee variëren.


Voor de baktijden en temperatuur heb ik gewoon de getallen in de recepten aangehouden, ookal waren de formaten anders. Dit ging heel aardig, maar mijn oven is ronduit onbetrouwbaar dus ik kan eigenlijk niet zo heel stellig zeggen op welke temperatuur ik de boel heb gebakken. Om ze na het bakken warm te houden (want euh nee, ze pastten niet allemaal tegelijk in de oven), heb ik er aluminiumfolie overheen gedaan. De lading die ik het eerst gebakken ad heb ik na de laatste lading gewoon weer terug in de warme oven gezet, maar de oven wel uitgedraaid.

Vervolgens mooi bordjes opmaken met wat slablaadjes, één, twee of drie pasteitjes erop en go! Mijn huisgenoten waren het meest enthousiast over de paddenstoelenpasteitjes. Twee à drie pasteitjes per persoon bleek een aardige inschatting te zijn (voor een hoofdgerecht).

Oh ja, met deze (uiteindelijk 40) pasteitjes ben ik wel 4 uur bezig geweest. Maar ik heb me vermaakt!

zaterdag 2 februari 2013

Karamelspiralen

Karamelspiralen door Emma

Ingrediënten (voor 6 kleine koekjes):
2 plakjes bladerdeeg
2 eetlepels bruine suiker
kaneel

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Plak de twee plakjes bladerdeeg aan elkaar met een beetje water, zodat een lange rechthoekige plak ontsteek. Bestrooi met kaneel en de suiker, zorg dat het hele oppervlak bedekt is. Rol de plak bladerdeeg vervolgens op en snijd in zes dunne plakjes. Leg deze op een vel bakpapier, bestrooi met wat extra bruine suiker en bak 15 minuten tot de onderkant mooi donkerbruin is. Laat heel even afkoelen voor je ze aanraakt of opeet, omdat de karamel erg heet is.

Bron: Vriendin

vrijdag 1 februari 2013

Mosaiko (Arretjescake)

Mosaiko door Fryni

Griekse versie van de oud-Hollandse arretjescake, met één heel belangrijk voordeel: er zitten geen rauwe eieren in. Bekijk ons eerdere recept van arretjescake hier.

Ingrediënten:
200 g boter
1 blik gezoete gecondenseerde melk
225 g biscuits
5 eetlepels cacaopoeder
Eventueel: een beetje cognac of vanillearoma

Bereiden:
Breek de koekjes in kleine stukjes. Smelt de boter. Mix de boter, melk, cacao en alcohol door elkaar, voeg de koekjes toe. Schep het deeg vervolgens op een langwerpig stuk bakpapier en rol dit op tot een soort salami ontstaat. Leg de rol een paar uur in de koelkast en snijd vervolgens in plakken.

woensdag 9 januari 2013

Kladdkaka

Kladdkaka door Ellen
Zweeds voor Rommeltaart, het is een soort plakkerige chocoladetaart :-)


Ingrediënten:
150 g roomboter
3 eieren
3.75 dl kristalsuiker
1.5 el vanillesuiker
4.5 el cacaopoeder
3 dl bloem

Voor een springvorm van 20 cm werd tweederde van deze hoeveelheden aangeraden, aangezien mijn vorm groter was, heb ik iets meer gemaakt.

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Smelt de boter in een pannetje op laag vuur (of in de magnetron) en laat het vervolgens staan om af te koelen.
Roer de eieren en suiker los, het liefste met een electrische mixer. Voeg de vanillesuiker en cacao toe. Mix dit er goed doorheen en voeg vervolgens rustig het bloem toe. Blijf mixen. Voeg tot slot de boter toe en mix dit er voorlopig doorheen.
Vet een bakvorm in. Het kan handig zijn om een springvorm met bakpapier te bedekken, dit is namelijk onsnijdbare taart die erg plakt, dus zo is hij in ieder geval los van de onderkant van je bakvorm ;-)
Doe het beslag in de vorm en bak de taart in 20-25 minuten. Hoe korter je bakt, hoe plakkeriger de taart. Laat het afkoelen, eventueel in de koelkast.
Serveer met ijs of slagroom.

zaterdag 5 januari 2013

Tortilla

Tortilla door Mariët

Ingrediënten:
3 aardappels
1 paprika
1 ui
125 gr champignons
6 eieren

Bereiden:
Schil de aardappels en snijd ze dunne plakjes. Frituur ze goudbruin in een hele grote scheut (olijf)olie in een koekenpan. Snijd ondertussen de ui, paprika en champignons in dunne plakjes of blokjes. Klop de eieren los met zout, peper en deze groenten erdoor. Giet het grootste deel olie uit de pan, doe de aardappels door het eimengsel en bak dat alles in de pan op middelhoog vuur. Als het mengsel droog is van boven, moet je het geheel omkeren (m.b.v. een groot bord) en nog even aan de andere kant aanbakken. Eet met andere tapas.

vrijdag 4 januari 2013

Chocolade-frambozentaart

Chocolade-frambozentaart door Anne

Ingrediënten:
Voor het deeg:
125 gram (witte) basterdsuiker
125 gram boter
Half ei (dus wit + dooier geklutst, en daar dan de helft van!)
250 gram bloem
15 ml water
5 gram bicarbonate soda (of bakpoeder if need be)

Voor de vulling:
400 gram pure chocolade in stukjes
300 ml room
250 gram frambozen (vers of diepgevroren)

Bereiden:
Meng de boter, de basterdsuiker, het zout, het halve ei en het water met je handen. Kneed vervolgens de bloem en de bicarbonate soda erdoor. Laat het deeg voor gebruik rusten in de koelkast (een uurtje of twee).
Verwarm je oven voor op 180 graden en vet een lage taartvorm in met boter. Rol het deeg uit tot een lap van ongeveer 8 mm dik. Bekleed de vorm met het deeg en prik de bodem in met een vork.
Bak de bodem 15 minuutjes in de oven, of totdat deze gaar en goudbruin is. Haal uit de oven en laat afkoelen. Snijd het overtollige deeg voorzichtig weg (als je randjes niet zijn ingezakt D:).
Verwarm de room in een steelpan en smelt hier de chocolade in. Haal van het vuur wanneer de chocolade volledig gesmolten is. Verdeel de frambozen op het deeg en giet hierover het chocolademengsel. Zet de taart minstens 2 uur in de koelkast. (Liefst langer!!)
Heb je nog deeg over? Bewaar het dan, goed in plasticfolie verpakt, in de vriezer.

Bron: Culy

vrijdag 28 december 2012

Crème brûlée

Crème brûlée door Emma

Ingrediënten (voor 4 personen):
250 ml slagroom
250 ml melk
4 theelepels vanillearoma
100 g suiker (+ extra voor de karamellaag)
5 eieren

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 125 graden. Splits de eieren en mix de dooiers met de suiker (gooi het eiwit weg). Breng de slagroom, melk en vanille aan de kook en laat een paar minuutjes zachtjes doorkoken. Voeg vervolgens de hete room toe aan de eieren en mix een tijdje goed door, tot het beslag dikker is geworden. Schenk in 4 ovenbestendige schaaltjes en bak zo'n 45 minuten in het midden van de oven tot het beslag gestold is. Laat afkoelen tot kamertemperatuur en zet vervolgens minstens 2 uur in de koelkast. Vlak voor het serveren moet je een extra laagje suiker op de crème strooien en dit met een koksbrander smelten tot karamel. Als alternatief kun je de schaaltjes een minuut onder de hete grill zetten, dit zou hetzelfde effect moeten hebben.

Bron: AH

maandag 17 december 2012

Marmerringcake

Marmerringcake door Emma

Ingrediënten:
225 g boter
225 g suiker
4 eieren
225 g zelfrijzend bakmeel
2 theelepels bakpoeder
1,5 eetlepel cacaopoeder
1,5 eetlepel warm water

Voor het glazuur:
150 g pure chocolade
2 eetlepels water
100 g boter
50 g melkchocolade

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 180 graden (160 graden hetelucht). Vet een ringvormig cakeblik in, of zet een klein blikje in het midden van een springvorm, en bekleed het geheel met bakpapier. Mix de boter, suiker, eieren, bakmeel en bakpoeder en schep de helft van dit beslag in de vorm. Voeg de cacao en het water toe aan het resterende beslag, roer door elkaar en schep op het lichte beslag in de vorm. Roer door elkaar zodat een marmerpatroon ontstaat en strijk de bovenkant glad. Bak 40 minuten (als je het de springvorm met het blikje gebruikt moet je in de gaten houden dat het blikje niet omhoog gaat als het beslag rijst) en laat even afkoelen voor je de cake uit de vorm haalt en op een rooster zet.
Smelt de chocolade met de boter en water in een pannetje boven een pannetje heet water. Als alles gesmolten en gemengd is giet je het over de cake heen. Laat ongeveer een uur afkoelen. Smelt daarna de melkchocolade, lepel dit in een plastic zakje en knip een klein puntje af zodat een spuitzak ontstaat. Druip dunne strepen melkchocolade over het glazuur heen en laat afkoelen.

Bron: Mary Berry's Baking Bible

Ananas-abrikooscake

Ananas-abrikooscake door Emma

Ingrediënten:
175 g gedroogde abrikozen, in stukjes
227 g ananas stukjes op sap
150 g boter
100 g bruine suiker
2 grote eieren, geklopt
200 g zelfrijzend bakmeel
225 g rozijnen

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 160 graden (140 graden hetelucht). Vet een cakeblik in. Bewaar het sap van de ananas, maar droog de stukjes op keukenpapier. Mix de boter, suiker, eieren en bloem tot het een glad beslag is. Meng de rozijnen, abrikozen en ananas door het beslag en voeg 2 eetlepels ananassap toe. Schep in het cakeblik en bak 75 tot 90 minuten tot de cake gerezen en goudbruin is. Bewaar in de koelkast.

Bron: Mary Berry's Baking Bible

Molentjes

Molentjes door Emma

Ingrediënten:
Voor de vanillemix:
50 g boter
25 g suiker
75 g bloem
1 ei
een scheutje vanillearoma

Voor de chocomix: 
50 g boter
25 g suiker
65 g bloem
1 ei
15 g cacaopoeder

Bereiden:
Mix de vanillemixingrediënten tot het een zacht deeg is. Vouw in vershoudfolie. Maak de chocomix op dezelfde manier en vouw ook in vershoudfolie. Leg de bolletjes deeg in de koelkast (minstens 1 uur) of vriezer (30 minuten).
Rol de rollen deeg uit op vershoudfolie tot het rechthoeken zijn van zo'n 25 x 18 cm. Haal de plak vanilledeeg van het folie en leg het bovenop het chocodeeg. Rol de deegplak op, wikkel het in vershoudfolie en leg het weer in de koelkast (minstens 1 uur) of vriezer (30 minuten).
Verwarm de oven voor op 180 graden (160 graden hetelucht). Snijd met een scherp mes zo'n 20 plakjes van de rol deeg, leg op een vel bakpapier op een bakplaat. Bak zo'n 20 minuten.

Bron: Mary Berry's Baking Bible

zaterdag 8 december 2012

Peperkoek-cake

Peperkoek-cake door Ellen
Hier in Zweden heet het "mjuk pepparkaka", dus zachte peperkoek. Het is eigenlijk een soort cake met peperkoekkruiden er doorheen.

Ingrediënten (voor 1 taartvorm):
100 gram boter
2 eieren
2 dl kristalsuiker
1.5 dl filmjölk, het is een soort karneyoghurt, volgens de site kan je het vervangen door yoghurt (niet te stevige)
5 tl peperkoekkruiden (zo'n 8 gram?) (of speculaaskruiden)
1 tl bicarbonaat of 2 tl bakpoeder
3 dl bloem
eventueel (slag)room voor erbij

Bereiden:
Smelt de boter, in een pan of de magnetron, pas op dat het niet gaat verbrande/verkleuren. Laat het afkoelen.
Vet een bakvorm van minstens 1.5 liter in, bijvoorbeeld een tulbandvorm.
Meng de eieren en suiker in een kom, liefst met een mixer. Voeg de yoghurt, kruiden en bicarbonaat toe, blijf mixen. Voeg tot slot de bloem en boter toe en mix het geheel tot een glad beslag. Giet het beslag in de bakvorm. Ik heb er vervolgens nog witte chocolade overheen geraspt, maar dat was voornamelijk omdat ik die over had (chocoladeletters...).
Bak de cake in 45 minuten op 175°C af.
De tip van de site is om het met slagroom en jam te serveren, maar los is het ook lekker, zeker als hij nog warm is. Waarschijnlijk is het ook érg lekker met een creamcheese topping erover, zoals op carrot cake :-)

Bron: Mjuk pepparkaka van recepten.se

zaterdag 24 november 2012

Kruidnootjes


Ik wilde hier laatst proberen kruidnoten te bakken en ik herinnerde me dat Emma vorig jaar had gemaild of iemand van ons nog een recept had, omdat het bij in Amerika allemaal maar niet wilde lukken.

Ik heb laatst twee recepten geprobeerd, eentje uit m'n kruidnotenkookboek, "Maak van de noot een deugd", en eentje van de AH. M'n kookboek gebruikte veel meer boter dan de AH, en daardoor behielden ze hun vorm totaal niet bij het bakken. Ik vraag me nu dus heel erg af of ik vorig jaar een typfout heb gemaakt met 225 gr in plaats van 125 gram ofzo. Het recept van de AH wat ik vond heet, heel storend, pepernoten: kruidnoten recept van AH.nl Het enige wat ik er op aan te merken had is dat ik meer kruiden wilde gebruiken, maar dat komt misschien ook doordat ik geen echte bruine basterdsuiker heb gebruikt maar lichte rietsuiker. Verder vond ik 2 el melk in plaats van 4 voldoende, anders wordt het deeg erg plakkerig en is het een grote bende om er kleine balletjes van te vorm.



Let er op dat je de balletjes echt klein maakt, anders krijg je reuzenoten. Ook is het best een klus om allemaal kleine balletjes te rollen van het deeg, ik had ongeveer 3 bakplaten vol, dus ik zou zeggen dat dat nog wel handiger zou moeten kunnen. Wordt dus nog vervolgd, goede kruidnotentips zijn welkom :-)

woensdag 21 november 2012

Wortelsoep

Wortelsoep door Ellen

Ingrediënten (voor 2 personen):
200 à 300 g wortel/winterpeen
1 kleine ui of sjalot
1/2 tl chilipoeder
350 ml melk
1 groentebouillonblokje
peper
2 el geschaafde amandelen
100 gr smeer- of roomkaas
eventueel: peterselie
olie of boter

Bereiden:
Snij de ui en wortel in kleine stukjes. Verhit olie of boter in een soeppan, fruit de ui en wortel met het chilipoeder. Voeg na een aantal minuten het bouillonblokje en de melk toe. Laat de wortel in ongeveer 5 minuten gaar koken, maar pas op met de kokende melk. Voeg eventueel peper toe naar smaak. Als de wortel wat zachter is, kun je het geheel fijnmalen met een staafmixer of in een blender.
Rooster de geschaafde amandelen ondertussen voorzichtig in een droge koekenpan. Pas op: dit kan erg hard gaan.
Als de soep klaar is, roer dan de kaas erdoor heen, zo wordt het geheel lekker romig (en machtig). Schep de soep in (2) kommen, strooi de amandelen erover en eventueel wat verse peterselie.

Bron: Okoko recepten

zaterdag 17 november 2012

Pizza(deeg)

Pizza(deeg) door Ellen

In Zweden is er op dit moment een reclame om je etensrestjes te gebruiken om zelf pizza mee te bakken. Ze hebben daarbij een recept voor pizzadeeg in krantenreclames geprint. Dat ben ik dus maar eens gaan uitproberen.

Knapriga kardemummakakor
Knapriga kardemummakakor)
Ingrediënten (voor 3/4 porties):
  • 25 gr gist (verse gist?)
  • 3 dl water (lauwwarm of koud)
  • 2 tl zout
  • 1/2 dl olijfolie
  • evt. 1 tl suiker
  • evt. kruiden
  • 7 à 8 dl bloem
  • pizzabeleg natuurlijk!
Bereiden:
Doe de gist in een kom en doe het water erbij, roer het los. Voeg dan het zout, olijfolie, eventueel suiker en kruiden (peper, tijm, ...) toe. Roer dit goed door elkaar en begin dan met het toevoegen van bloem in stukjes. Ik heb 3 dl volkorenbloem en 4 à 5 dl "normaal" bloem gebruikt. In het begin kan het roeren goed met een garde, na een tijdje moet je kneden. Zorg dat je genoeg bloem in de buurt hebt zodat je eventueel wat kan toevoegen als het nog te vochtig blijft. Als je je handen redelijk schoon uit het deeg kan halen, is het droog genoeg ;-) Laat het deeg een hele tijd staan om te rijzen: volgens het recept 45 minuten als je lauwwarm water gebruikt, 2 uur bij koud water. Dit kan ook nog verschillen tussen of je verse of droge gist gebruikt.

Verwarm de oven voor op 250 graden. Verdeel het deeg in drie/vier porties, rol ze uit tot pizza's, leg deze op bakpapier op bakplaten (na het beleggen zijn ze niet meer te verhuizen!). Beleg nu de pizza's met beleg naar keuze. (Tomatensaus, chorizo, champignons, ui, kaas, feta, mozzarella, ham, kaas, ananas, courgette, aubergine, ... Zelfs ei kan, gewoon er op "breken", het bakt dan vergelijkbaar met een gebakken eitje uit een pan, maar dan op de pizza.) Vergeet niet om het geheel goed te kruiden, door bijvoorbeeld een tomatensaus te kopen/maken die echt ergens naar smaakt (bijvoorbeeld zo'n potje pastasaus met een smaakje). Bak de pizza's omstebeurt in het midden van de oven, in circa 10 minuten, tot ze mooi gekleurd zijn.

Opmerking: In het recept stond dat het voor 4 porties was. 1 pizza vond ik wat weinig, maar 2 was eigenlijk wat veel. Dus misschien is 3 pizza's met dit deeg te maken het best.

BronLantmännen

woensdag 14 november 2012

Champignonsoep

Champignonsoep door (Emma en) Arisca

Ingrediënten (voor 4 personen):
250 g champignons, in plakjes of stukjes
500 ml bouillon
500 ml (volle) melk
1 ui (fijn gesneden)
30-50 g boter, 30-50 g bloem (dit is voor de roux: met 50 g bloem en boter wordt de soep steviger dan met 30 g)
knoflookpoeder
peper
eventueel: peterselie

Bereiden:
Smelt de boter in de soeppan, fruit de ui en doe wat knoflookpoeder erbij. Voeg de bloem toe als de ui glazig is en roer met een houten spatel tot een soort deeg. Schenk de melk erbij terwijl je blijft roeren. Voeg de champignons toe en breng het mengsel rustig aan de kook, schenk dan de bouillon erbij. Blijf goed roeren om te voorkomen dat de soep aanbrandt. Voeg op het laatst wat zout, peper en peterselie toe.

zaterdag 10 november 2012

Uiensoep

Uiensoep door Ellen


Ingrediënten: (voor een aardig volle pan, 4 à 6 personen)

6 uien
klontje boter
tijm, peper, zout
1 à 1.5 liter bouillon
geraspte kaas
afbakstokbrood(jes)

Voor 1 persoon: 1 ui, een half bouillonblokje en 250 ml water.

Bereiden:
Snijd alle uien klein. Smelt dan de boter in een soeppan en smoor hierin de uien. Voeg de kruiden toe, wees niet te zuinig. Als je denkt dat de uien lang genoeg (+allemaal) gebakken hebben (ze hoeven niet per se bruin te kleuren), voeg dan de (warme) bouillon toe. Laat het geheel een tijdje staan pruttelen, proef eventueel of er nog kruiden nodig zijn.

Verwarm de oven op 200 à 220 graden (zie verpakking van je brood). Snijd het brood open, bestrooi het met kaas en bak het af in de oven zodat de kaas ook mooi gesmolten is.

Strooi vlak voor serveren wat geraspte kaas op de (in een soepkom geschonken) soep.

Blueberry cheesecake

Blueberry cheesecake door Emma

Ingrediënten:
200 g biscuits (bijv. digestive koekjes)
100 g boter
kaneelpoeder
vanilleextract
600 g Mon Chou (verse roomkaas)
2 el bloem
175 g suiker
3 eieren
125 ml crème fraîche
150 g bosbessen (diepvries)

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 120 graden. Bekleed een taartvorm met bakpapier. Verkruimel de biscuits, smelt de boter en roer door de kruimels met wat kaneelpoeder. Verdeel over de taartvorm en druk aan met de bolle kant van een lepel. Zet in de koelkast. Mix de Mon Chou, crème fraîche, een scheutje vanille, bloem, suiker en eieren tot een gladde, egale massa. Voeg op het laatst de bevroren bessen toe en verdeel de massa over de taartbodem. Bak 1,5 uur in het midden van de oven tot de buitenkant stevig is en het midden nog wat zachter. Laat de taart in de oven staan terwijl deze afkoelt, haal hem er pas uit als de taart op kamertemperatuur is. Zet hem vervolgens afgedekt in de koelkast tot je hem gaat serveren (maar minstens 4 uur).

Bron: AH.nl

Marshmallow-fudgetaart

Marshmallow-fudgetaart door Emma

Ingrediënten:
2 blikjes gecondenseerde melk
600 g chocolade (puur)
15 marshmallows, in kleine stukjes gesneden
200 g biscuits, verkruimeld
250 g boter

Bereiden:
Smelt 200 g boter en roer het door de koekkruimels. Bekleed een taartvorm met bakpapier en verdeel de koekkruimels over de bodem, druk aan met de bolle kant van een lepel. Smelt de chocolade au bain marie met de rest van de boter en een snufje zout. Als de chocolade gesmolten is roer je de gecondenseerde melk er doorheen. Voeg op het laatst de stukjes marshmallow toe (laat wat over voor decoratie) en verdeel over de taartvorm. Steek de laatste stukjes marshmallow in de fudge en laat de taart in de koelkast afgedekt opstijven. Haal een paar uur voor serveren uit de koelkast en geef niet te grote stukjes, want deze taart is erg machtig.

zondag 4 november 2012

Gehaktballen

Gehaktballen door Ellen

Knapriga kardemummakakor
Knapriga kardemummakakor)
Ingrediënten (voor 4 à 5 personen):
  • 500 gr gehakt (naar keuze)
  • 1 kleine ui
  • 1 ei
  • 2 beschuiten (of kleine knäckebröder)
  • kruiden en specerijen! Peper, zout, teentje knoflook, kerriepoeder en/of nootmuskaat en/of paprikapoeder en/of ...
  • Boter om in te bakken
Bereiden:
Snij de ui (en evt het teentje knoflook en andere extra ingrediënten, zie varianten) erg fijn. Kneed het gehakt, de ui, het ei, de verkruimelde beschuiten en de gekozen kruiden en specerijen door elkaar. Het is heel belangrijk om het vlees flink te kruiden (meer dan je denkt dat nodig is), anders smaakt het nergens nar. Verwarm boter in een grote braadpan. Vorm kleine of grote ballen van het vlees en braad deze aan in de pan. Als ze aan alle kanten mooi bruin zijn, vul dan de pan met water tot de ballen bijna onder water staan. Laat het met de deksel op de pan op laag vuur garen.

In Zweden worden kleine gehaktballetjes geserveerd met roomsaus, rode bessen jam, aardappelpuree en bieten (gekookt of in een salade). De Nederlandse grote gehaktballen kunnen natuurlijk bij allerlei combinaties, aardappels, bloemkool en een kaassausje bijvoorbeeld?

Varianten:
Bij m'n vorige baantje (Maria's eetwinkel) deden ze weleens feta of olijven of tomatenpuree (geloof ik) door de gehaktballen: je kan dus flink experimenteren met gehaktballen.